Gjesteforeleser Cher: Du er faktisk strong enough!

En morgen våknet jeg opp og tenkte jeg ville gjøre en chin up.

Det ser enklere ut enn det er. De få gangene jeg har forsøkt, har jeg hengt der som en våt klut, uten engang å få kontakt med muskulaturen. Det var som å rope i skogen uten å få svar. Hallo? Halloooo???

 

Heldigvis lever vi i en verden der alt kan kjøpes for penger. Jeg hyrte en personlig trener. Han fakturerer 650 kroner timen for å gjøre meg sterk nok til å ta en chin up til jul. Omtrent 3300 kroner senere sa han at han ikke trodde jeg kom til å klare det til jul. Sommeren, kanskje. Hvis jeg var heldig.

Sommeren? SOMMEREN???!! Syv måneder frem i tid? 2012 lissom? Whatthe %&$###?

Først ble jeg deppa. Så ble jeg forbanna. Jeg ringte en av Norges sterkeste kvinner. Hun ble enda mer forbanna. Her er et bilde av henne, forresten.

(Ja, det er en bil hun løfter der…)

I: Kikki? Er det fullstendig urealistisk å klare en chin up til jul?

K: Urealistisk? Jeg skal gi deg urealistisk. Det er at en trener forteller deg at du ikke kan klare det. Om jeg så skal trene deg personlig, så skal du få haken over den stangen.

Sa Kikki. Og kjørte ned til Oslo med 3 kilo proteinpulver i baksetet.

Jeg skiftet trener, en liten sprett av en dame som svinger seg i chin up stangen så lett som bare det. Hun er tøff. Hun er tidligere ungdomsskolelærer. Hun tåler dermed…alt.

Så – hvor vil jeg med denne historien? Jeg skriver mye om å sette seg mål. Når du gjør det, står det alltid en fyr på sidelinjen som sier at du ikke kommer til klare det.

Mitt mål er ambisiøst. Jeg har som sagt aldri vært i nærheten av å løfte meg selv. Men er det umulig? Oh no! Umulig hadde vært å si at jeg skulle bli en størrelse O-modell i Paris. Umulig hadde vært å si at jeg vil bli president i USA eller få samme fettprosent som Anna Anka.

Moralen er: Tror du at du klarer det? Innerst inne? Vel. Da er sjansen overveldende stor for at du faktisk klarer det.

Og ikke minst – aldri, aldri betal noen for å fortelle deg at du ikke klarer det.

Nå gir vi mikrofonen til Cher. Det er tross alt hun som sier det best:

 

 

 

 

10 kommentarer

Lagret under Uncategorized

10 Svar til “Gjesteforeleser Cher: Du er faktisk strong enough!

  1. Hanne

    Ikkje gje deg! En gang fikk jeg lyst til å klare 60 kg i knebøy, for da får du sånne stilige, digre 20-kilosvekter på hver side av vektstangen (som også veier 20, som vi som har betalt for PT jo vet). Etter tre mnd. klarte jeg 70! Én repetisjon, men det var en helt ordentlig repetisjon – dyp og fin. 70 kilo er mer enn jeg veier, så på en måte har jeg klart å løfte meg selv. Med beina riktignok, men likevel. Oppnådd mål, er oppnådd mål, tullete og uviktig, eller ikke. Nå har jeg fått lyst til å klare å løpe maraton…
    Lykke til!

  2. Ser du! Da er du over på maur-statistikk. Når du faktisk klarer å løfte MER enn deg selv. Det er så vakkert, jeg blir helt rørt! Det er ikke ironisk ment. Jeg blir det.

  3. Haha.. Jeg liker den humoristiske tonen. Når du har klart en, så er mye gjort, så lykke til!

    10 innen sommeren

  4. Karianne Steen

    Takk for nok et deilig blogginnlegg.
    Du skulle vært på blå resept!

  5. Jeg må bare si som Karianne her! Takk for nok et deilig blogginnlegg. Du skulle vært på blå resept!

    (Det var så godt sagt, Karianne, at jeg bare måtte. ;))

  6. Jeg ER på blå resept! Folk får velge mellom Tennfjord og valium, men de velger dopet hele gjengen…

  7. Treningsmål er den beste typen mål. Enkelt og målbart, og dermed veldig inspirerende!

  8. Gratulerer med din første halvmaraton, Siri! Men jeg stusser på en ting: hvis det er første gang du løper så langt, så har du jo en sinnsykt god tid? Har du løpt mye før? Eller er du bare naturlig så rask?

  9. Takk! Jeg har nok løpt så langt før, men det har ikke vært på asfalt og med mye lavere tempo. Jeg var derfor aldri i tvil om at jeg kom til å klare det. Birkebeinerrennet til vinteren blir en helt annen type utfordring!

  10. Tilbaketråkk: The Chin up! | Tennfjord’s Blog

Legg igjen en kommentar

