Om å velge sine slag

 

kyss1

 

Valentines dagen nærmer seg. Jeg vet, og du vet, at det snart kan kalles om ikke Knuste Hjerters dag, så i alle fall De Store Skuffelsers dag. Hvorfor skal det være så himla vanskelig å kjøpe en blomsterkvast til damen? Mister du all personlig integritet om du spanderer tjue kroner på et kort? I Dagbladet er jeg omgitt av menn som synes Valentine er noe skikkelig dritt, og som gjør en personlig markering av å ikke gjøre konen sin glad. Det handler om å velge sine slag. Jeg slår et slag for å gi romantikken et spark bak. Om vennlig press må til, så får det være. Leve Valentine! Hør flere saftige argumenter, akkompagnert av svulstige Boys II Men her: Hvordan bli McDreamy.

9 kommentarer

Filed under Uncategorized

9 responses to “Om å velge sine slag

  1. Oppsummert: Ingen roser mottatt, ingen blomst, ikke en kvast i det hele tatt! Men fikk champagne 02.30 natt til søndag da vi fant ut at vi skulle feire valentindagen, litt forsinket.

  2. Stian T

    Slå heller et slag for hverdagsromantikken! Det må jo være koseligere å få en liten oppmerksomhet en hvilken som helst annen dag i året? Jeg synes ikke det virker spesielt romantisk å få en blomst 14. februar når man vet at den eneste grunnen er at det har stått i alle medier de siste tre ukene at man MÅ få ut fingeren?

  3. ingvildtennfjord

    Helt enig, Stian! Men helt ærlig – kjenner du noen som kjøper blomster uoppfordret? Jeg møtte en gang en trailersjåfør. Gift med konen i 26 år. Etter de første 12 sluttet hun å vente på at han skulle si han elsket henne. De var lykkelig de! Poenget er bare at det er de færreste som er romantiske sånn helt av seg selv.

  4. Stian T

    Ok, du skal få for den. Jeg har faktisk et par kompiser som klinker til med blomster rett som det er – men det skal sies at begge er noen håpløse romantikere. Selv kjøper jeg blomster på impuls en gang i blant, men jeg skal ikke skryte på meg at det skjer mange ganger i året.

    (Helt mal-apropos: jeg på siden her at det er du som har skrevet «Prest eller kolera» – jeg likte det portrettet godt!)

  5. ingvildtennfjord

    Tusen takk for det! Gelius var veldig morsom å intervjue også. Hils kompisene dine og si takk – på vegne av alle, egentlig! De er å mindretall.

  6. Martin

    Det er en ting som skurrer litt for meg, og det er jenter / damer forventer å få noe (blomster, sjokolade, champagne osv) på Valentines, men det er ingen gutter som sutrer hvis kjæresten ikke kommer hjem med valentines-øl (eller noe litt mindre kreativt.)
    «In the West, it is the traditional day on which lovers express their love for each other» (jepp, wikipedia).
    Inni der la jeg merke til to ting: Lovers, for each other.

    Altså ingenting inni om at det er mannens plikt å kjøpe noe til sin kjære. Dersom du i år hadde spandert Valentine’s-whisky, så er kanskje sjansen større for at det hadde kommet blomster din vei til neste år.

    Men jeg liker jo ikke Valentines, så jeg kan ta feil. For øvrig så kjøpte jeg blomster til min samboer forrige lørdag, som nå synger på det aller siste verset

  7. Valentines-whisky? Jeg liker lyden av det… Ingen dum idè. Jeg lover å stille med likestilte vilkår neste år. Håper også inderlig det er blomsterbuketten, og ikke samboeren din, som synger på siste verset🙂

  8. Martin

    Du har altså ikke hørt om den litt mer maskuline varianten Ballantine’s Day?

    Og det er blomstene som ser ut til å være over toppen, ja, ikke forholdet (så vidt jeg har fått med meg, hvert fall):)

  9. Cassanders

    hmmm,
    siden vi er godt forbi V-dag og både forventninger og skuffelser vel har lagt seg, …her kommer en gjennomført uromantisk en:

    Hun står naken foran det store speilet og studerer seg selv så kritisk som bare kvinner kan, og sier:

    «UFF, jeg synes jeg ser gammel, stygg og feit ut, det hadde vært hyggelig med et kompliment»
    Han:
    «det er ikke vanskelig; du har veldig godt syn»🙂

    Cassanders
    In Cod we trust

Legg igjen en kommentar

