Hva vil kvinner egentlig ha?

images-1

Aller Norge, som blant annet eier KK, Henne og Eva sliter og må kutte 70 årsverk. Det var en trist nyhet å motta. Markedet for kvinneblader er sterkt fallende og alle stiller seg det samme spørsmålet: hva vil kvinner ha?

Vel. Ingen har så langt funnet svaret. Det eneste vi vet med sikkerhet er at kvinner ikke lenger vil ha det de ville ha før. Titler og vinkler som tidligere nærmest garanterte salg, virker ikke lenger. «Jeansguide i din størrelse» får ikke folk til å løpe til butikken. Fem kilo ned på seks uker tror ingen på lenger. Selv høstens støvlettguide blir sviktet av sitt gamle publikum. Konkurrentene går hverandre i næringen, avisene flyter ut over sine tradisjonelle områder og alt er gratis på nettet.

Hva vil kvinner ha? Vel. Motemagasinet Elle problematiserer sjelden eller aldri. Vil kvinner bare ha det vakkert rundt seg? I siste nummer av Journalisten uttalte moteredaktør i Costume Hege Aurelie Badendyck at: Costume har aldri påberopt seg å være kritiske, men er vi overfladiske av den grunn?

Jeg er søren meg ikke sikker. Men jeg registrerer at når kvinnekanalen FEM lanseres, er det med et program bestående av såpe og døende mødre. Jeg merker meg at det som får salgstallene opp, ikke er samsvarende med det folk sier de vil ha. For folk lyger i leserundersøkelsene til både aviser og blader. De roper på mer utenriksstoff, men klikker på Britney Spears.

Ingen av redaktørene har funnet svaret. Har dere? Hva vil kvinner egentlig ha?

10 kommentarer

Filed under Media

10 responses to “Hva vil kvinner egentlig ha?

  1. Stargazer

    Jeg har bitt meg merke i at kvinneblader ofte er litt navlebeskuende med overskrifter som «Hvordan føle deg vel, Hvordan kan din partner få DEG til å føle deg bedre» og andre saker i samme gate..

    Er kvinner virkelig så søkende etter selvbekreftelse? Det virker jo utrolig banalt å basere hele magasiner på det her? Er DET virkelig hva kvinner vil ha?

    Jeg bare lurer litt, på grunn av det du sier om at kvinner sier de vil ha en ting, mens de EGENTLIG interesserer seg for noe helt annet. What’s the big deal?

  2. Guliramzaza

    Jeg tror rett og slett at boksen «kvinner» blir litt trang. Vi er rett og slett mange ulike individer med ulike ønsker og behov. Folk i dag er blitt vant til å bli behandlet individuelt og ikke som gruppe.

    I andre bransjer (f.eks dagligvarehandel) har man også gått bort fra tanken målgruppe>kjønn>alder og isteden fokusert på behov og rolle man har i en gitt situasjon. For eksempel vil jeg den ene dagen lese en interessant fagartikkel og føle meg supersmart, den andre dagen vil jeg slappe av med overfladiske aktiviteter.

    Hva jeg personlig liker/misliker ved magasiner/ kvinneblader:

    Liker:
    – Dagbladets Magasinets stunt med gjesteredaktører (spes Anne Kat. og Kåre Willoch)
    – Humor (Elle tester high fashion i hverdagslige situasjoner)
    – Kunnskap om noe (gjør meg litt smartere uten at det blir kjedelig)

    Misliker:
    – Jeg orker ikke enda et Pia Tjelta intervju! Det må finnes andre interessante mennesker.
    – Korte overfladiske skriblerier om overfladiske ting. Gå gjerne litt mer i dybden, vi tåler å lese litt og ser ikke baare på bildene. Temaet i seg selv trenger ikke være superintellektuelt. Lange intervjuer a la Magasinets portrettintervjuer er fine.

    Jeg er i det hele tatt litt overrasket over hvor seiglivet de typiske «kvinneblad»-spaltene har vært i så mange år. Det må være mulig å finne på noe mer kreativt enn «helse/mat/trening» «mote/skjønnhet» og «reise». Jeg tror mange er lei fordi de vet nøyaktig hva de finner i bladet. Overrask oss!

  3. Cassanders

    hmmmmm,
    men er det fastslått at dette egentlig reflekterer en endring av «hva kvinner vil ha»?
    Hva med opplagstall på mer «kjønnsnøytrale» tidsskrifter?

    Cassanders
    In Cod we trust

  4. Hmm, Stargazer. Jeg har tenkt en stund over spørsmålet ditt, og falt ned på at – ja, jeg tror generellt kvinner søker mer selvbekreftelse enn menn. Så er spørsmålet om den type artikler du refererer til er et uttrykk for selvbekreftelse, eller kanskje mer tendensen at kvinner i større grad ser seg som et «forbedringsprosjekt». Nesten alle mine venninner skal bli noe annet. Sprekere, smartere, penere, mer belest eller bereist. Få av mine mannlige kompiser holder på med det samme.

  5. Guliramzaza: «Folk i dag er blitt vant til å bli behandlet individuelt og ikke som gruppe.»
    Her tror jeg du treffer spikeren på hodet! Mulig dette også er aldersbestemt? Jeg mener, familiebladene som Allers og Nors Ukeblad holder bedre stand enn bladene mot yngre kvinner. Kanskje det er en generasjonsgreie? At gruppe og alderstankegangen fungerer bedre for kvinner som i større grad aksepterer det kollektive.

    He he, jeg tror vi liker det samme. Kine B. Hartz sine artikler i Elle der hun tester high fashion på gaten, er veldig morsomme…

  6. Jeg må si at jeg syns det er litt pinlig å stå foran hyllen med dameblader på Narvesen. Visst er jeg kvinne, men jeg er jo ikke dum fordet og jeg skjønner ikke at det skal være nødvendig å lage blader som har «kvinner» som målgruppe. Det finnes da ingen manneblader?

    Enig med Guliramzaza i at folk er vant til å bli behandlet som individer og betrakter seg selv som det. Jeg tror ikke det finnes generelle temaer som alle kvinner er opptatte av og jeg savner flere blader som tør å satse på å være rene nisjeprodukter.

    Costume er et bra blad fordi de skriver om mote og ikke blander inn artikler om barnehjemsbarn i fattige land eller portrettintervjuer med en eller annen random kjekkas. Når jeg er interessert i mote så vil jeg jo lese om det og hvis jeg vil vite om hvordan barnehjemsbarn har det så leter jeg heller etter informasjon et annet sted.

    Alt for mange blader blander både hummer og kanari – kanskje det var en oppskrift som fungerte før men det tror jeg ikke det gjør lengre. Folk er vant til spisset informasjon om akkurat det de vil lese om og da gidder man ikke kjøpe et blad som prøver å dekke over alt.

  7. Cassanders

    @Frøken makeløs

    Tror nok det er rimelig tett med blader som i bunn og grunn er skrevet for mannfolk også (selv om fler kvinner gledelig nok tar for seg).

    Jeg tror neppe du vil finne artikler som : «slik høyglanspolerer du felgen» Årets vadestøvler, stor test av jaktradioer …..litt skjødesløst plassert i livsstilsmagasiner, for å si det sånn.🙂

    Cassanders
    In Cod we trust

  8. Det jeg mente var at bladet som er rettet mot menn er mer spisset mot ett felt, det være seg motor, jakt, data eller golf. Dameblader skal liksom dekke alt; alle skriver litt om både mote, interiør, kjendisportretter, slanking og sultne barn i Afrika. Jeg tror de ville tjent på å lage en tydeligere profil og bli gode på én ting i stedet for å prøve å dekke alt samtidig.

  9. Det kan godt tenkes at oppskriften er utdatert, Frøken Makeløs. Når det øvrige mediemarkedet stadig blir mer spesialisert, og nisjeavisene klarer seg best, er det rart å tenke at damebladene ikke skal gjøre det samme. Men da må de ta valg. Radikale valg. Det er vanskelig. Ikke minst krever det mot.

  10. Sidsel

    1. Vel, én trend jeg har mislikt i de siste årenes kvinnebladene er økt fokus på journalistene selv. Redaksjonens favoritter… «vi i redaksjonen bare elsker denne duppeditten».

    2. og en trend jeg faktisk støtter, er costume og kamille sine relativt klare «vi vil bare vise vakre ting»-policy. Jeg blir bare litt flau av enkelte andre blader som etter hundre siders handleorgie skviser inn et par sultne afrikanske kvinner. Da kan man like gjerne la være, synes jeg. Såpass ærlig kan man være.

    3. Om jeg gjerne vil se mer av noe i motebladene, så er det Anvendt Mote. Gatemote. (Og da mener jeg ikke streetwear liksom). Vanlige folk eller mer enn middels motekyndige, en og annen kjendis, javel. Men jeg sier meg enig med Guliramzaza over her – ikke Pia Tjelta (eller øyeblikkets unge kvinnelige yndling) i hvert eneste blad, takk.

Legg igjen en kommentar

