Det folk vil ha – egentlig…

svein10Det fascinerer meg å se hvor stort spriket ofte er mellom det som gir status, og det folk faktisk vil ha. Spesielt i min bransje, der hvit middelklasse med en dose studiepoeng er overrepresentert, og vissheten om hva som er god smak gjennomsyrer det meste. En trendforsker sa en gang til meg at » ingen streber så mye etter å være riktig som middelklassen».  Det er godt observert.  Jeg er klinkende klar over hva som er det «riktige» kulturkokonsumet. Men for hvem er det riktig?

Charter-Svein er en knallsuksess. En million nordmenn drar på charterferie hvert år. Er det bare en liten klikk i samfunnet som har fått med seg at det er hippere med en studieopphold i Berlin eller vinsmaking i Toscana. Eller kanskje viktigere – er det bare en liten klikk i samfunnet som faktisk bryr seg?

Sveins misjon er denne: vær deg selv. Vær glad. Er det noen som kan være uenig i det?

2 kommentarer

Filed under Magasinet

2 responses to “Det folk vil ha – egentlig…

  1. Martin

    Jeg tenker at siden du har denne bloggen så kan den sikkert brukes til å stille litt faglige spørsmål også😉 Det hadde vært interessant å høre litt dine tanker rundt intervjuene dine, og ikke bare promotion for dem.

    De fleste du intervjuer har vel en offentlig og en litt mindre offentlig side.
    Så hvordan forbereder du deg til intervju med charter-Svein i forhold til intervjuer av andre «viktigere» personer? Er det vanskelig å finne noe nytt hos en person som har gjort det til levebrød å være seg sel, og blir din framgangsmåte annerledes?

  2. Hei Martin!

    Akkurat samme fremgangsmåte. Er det en ting jeg har lært meg gjennom disse intervjuene, så er det at folk er folk – uansett stilling og posisjon. Utfordringen for både meg og den jeg intervjuer, blir å få en flyt i samtalen og forhåpentligvis en nerve. Noen ganger går det, andre ikke, men det har sjelden eller aldri å gjøre med hvor offentlige de er.
    To viktige ting:
    Les, les, les. Jo bedre forberedt, desto mer kan du improvisere underveis.
    Og – det trenger ikke alltid å være koselig. Jeg tror mange journalister tenker at det er deres ansvar at intervjuet skal bli et koselig kaffeslaberas. Det blir ikke alltid gode samtaler av det.

    Svein er i så måte en drøm å intervjue. Fordi han har mange sider, han har noe han vil formidle og han tåler at ikke alle spørsmålene er koselige.

Legg igjen en kommentar

