Hva gjør vi nå?

Are Kalvø takker av etter atten år i «Hallo i uken». Problemet er bare – hvem skal overta? Kronprinsen, eller kronprinsessen av satire, er ikke-eksisterende. Det ser ut til at norske komikere først og fremst lager vitser om seg selv, sin eks eller sin mor. Den politiske humoren har vært etterlyst før. Da svarte Jonna Strømme at hvis politisk humor hadde vært så morsomt, så hadde sikkert flere holdt på med det. Elina Krantz i Stand-Up Norge svarte at de drev med underholdning, ikke politikk. Og kanskje hun har rett? Kanskje det folk tross alt vil ha etter tre halvlitere ikke er sleivspark om norsk kommuneøkonomi?

Likevel – ting tyder på noe annet. Få komikere er så avholdt som Kalvø. Ingen har flere følgesvenner på Twitter. Ingen har flere trofaste lyttere. Kanskje det bare handler om at mange liker å smykke seg med at de forstår «intelligent humor». Det begrepet er allerede oppe til diskusjon i debatten under artikkelen.

Kalvø er ikke bekymret over hvem som overtar når han slutter. Helt ærlig? Det er jeg.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Hva gjør vi nå?

  1. j b

    Kalvø alene er et enormt tap – men ikke glem at også Grand Old Lady, Else Michelet, også takker for seg til sommeren.

    Vi må bare innse at Hallo i Uken, slik vi har kjent det i mange år, har sin absolutt siste sending i juni i år. Selv om det kommer et program til høsten med samme tittel, kan det aldri bli det samme programmet.

    Den dagen vi ender opp i gyngestolen med et ullteppe over fanget kommer vi fortsatt til å sitt og humre når vi tenker tilbake «på vegne av ufattelig mange» på Bondevik-kantater og glimt fra livet på Slottet og nytt fra forskningen.

    Heldigvis har jeg i mitt lydarkiv bevart høydepunkter i rundt ti år, og fullstendige sendinger de siste fem. «Så da har jeg det jeg trenger, jeg!»…

  2. Helt enig, JB. Vi må ikke glemme Michelet. Hvorfor er det ofte hun ender opp i bakgrunnen?

  3. Rune R

    Hvordan kunne han nevne revygruppen Opplysningskontoret og ikke Opplysningskontoret.org? Norges morsomte blogg.

    R

  4. Jeg er fristet til å foreslå Ingvild Wedaa Tennfjord, jeg!😉

Legg igjen en kommentar

