Tennfjords intervjuskole Del 1

Kall det giverglede. Kall det galskap. Men i 2010 er gode råd helt gratis. Hver uke legger jeg ut mine beste tips til å bli en bedre intervjuer.

Skap jevnbyrdighet

Jeg har tenkt og tenkt. Hva er den viktigste, enkeltstående årsaken til at det finnes så mange dritkjedelige og totalt likegyldige personintervjuer? Skriver journalistene dårlig? Niks. Jeg synes det finnes mange glitrende skribenter. Noen så glitrende at de står i veien for seg selv (mer om det i del 2 av Tennfjords intervjuskole). Er kjendisene for kjedelige? Niks. Riktignok er vi et lite land, men så lenge vi har Ari Behn og Jan Thomas, har vi nok å gå på. Så hva er det? Som sagt. Jeg har tenkt. Jeg tror det er det er den gode, gamle autoritetsrespekten.

Ikke misforstå. Du blir aldri lenge i jobben hvis du ikke har respekt for folk du møter. Det jeg snakker om er den krypende autoritetsrespekten. Den som bygger opp under forestillingen om at statsråden er gud, og du bare er en liten dritt. Hvis du tenker det, skinner det igjennom teksten din. Det gjør det også hvis du er hemmelig forelsket i personen du intervjuer.

… sier Marit Larsen og legger de små hendene mykt rundt tekoppen. Hun trekker beina oppunder seg og kryper opp i lenestolen. Nesten som en katt.

Phøy og phøy. Både det å plassere seg over, eller under, intervjuobjektet skaper altså en ubalanse som det sjelden, eller aldri kommer noe godt ut av. Tenk over det: hvor plasserer du deg i forhold til den du intervjuer?

Er det en ting jeg har lært de siste årene, så er det følgende: folk er folk. Uansett hvor fremgangsrike de er. Uansett hvor pene de er på tv, eller hvor flinke de er til å tjene penger. Folk er folk. Det betyr at de også blir usikre og nervøse. De står også foran speilet og lurer på hva i all verden de skal ha på seg. Og sjansen er ganske stor for at de synes det er litt nervepirrende å bli intervjuet av deg.

Så – ta deg sammen. Se deg selv i speilet og si: vi er jevnbyrdige. Folk er folk.

4 kommentarer

Filed under Ingvild Wedaa Tennfjord, Tennfjords intervjuskole

4 responses to “Tennfjords intervjuskole Del 1

  1. Takk for bra tips! Jeg melder meg som elev ved Tennfjords intervjuskole og ser frem til flere tips fremover. Stå på!

  2. Fantastisk!
    Jeg visste ikke at du hadde en blogg engang, Ingvild! Jeg melder meg herved som fast leser!
    Bra tips!
    Jeanette:-)

  3. Jeg melder meg også på som elev! (Det har jeg vel strengt tatt vært siden en kald februardag i 2006!)

Legg igjen en kommentar

