Fuck åpne spørsmål!

Kall det giverglede. Kall det galskap. Men i 2010 er gode råd helt gratis. Hver uke legger jeg ut mine beste tips til å bli en bedre intervjuer.

På tide å kaste den klassiske «hvem, hva, hvordan, hvorfor» ramsen.

Hvis du leser pensumbøker i intervjuteknikk, kan det virke som om hele intervjuet avhenger av om du stokker ordene dine helt, helt riktig. Hele bøker er viet til temaet åpne vs lukkede spørsmål. Med fare for å få halve journalistutdanningen på nakken her…

Måten du stiller spørsmålet på, er ikke alltid så viktig.

Vi kan være enige om noen ting:

  • Du kommer mye, mye lenger i et intervju ved å faktisk stille spørsmål og ikke bare slenge ut påstander.
  • Det hjelper å ikke snevre inn spørsmålet for mye
  • Folk må alltid få fortelle mest mulig selv

Men når det er sagt, faller hele intervjuet i dass om du formulerer deg feil? Ikke i avis. Ikke på nett. Og veldig, veldig sjelden på tv eller radio.

Intervjuer har nesten alltid form som en samtale. Og som i alle samtaler, teller kroppsspråk, kontakt, nærvær og nerve mye mer enn de faktiske ordene som sies. Å få folk til å åpne seg avhenger av dine personlige egenskaper i langt større grad enn den grammatiske oppbygningen av setningene dine.

Jeg bruker noen timer i uken på å høre på opptak av intervjuer jeg har gjort. Ofte er spørsmålene mine klønete. Noen ganger er de ikke engang hele setninger. Men jeg er på! Og jeg er helt tilstede i samtalen. Predikantene av åpne spørsmål vil ha deg til å tro at et intervju er en helt annen sjanger, løsrevet fra måten vi kommuniserer på i hverdagslivet. Det er det selvsagt ikke.

Eller hva mener du?

Legg igjen en kommentar

Filed under Ingvild Wedaa Tennfjord, Tennfjords intervjuskole

Legg igjen en kommentar

