Tennfjords intervjuskole: Den vanskelige skildringen

Hvorfor er det så vanskelig å beskrive folk i portrettintervjuer? Og hvorfor er det ekstra vanskelig å skrive pene mennesker? Tennfjord slår et slag for den edruelige skildringen i denne videoen! Er jeg for streng? Synes du det tvert i mot er for få språkblomster i norsk presse? Jeg vil gjerne ha kommentarer fra deg.

14 kommentarer

Filed under Uncategorized

14 responses to “Tennfjords intervjuskole: Den vanskelige skildringen

  1. Er ukas lekse å skildre hvordan du ser ut når du spiser intervjuet?

  2. Ukas lekse er at det ikke finnes NOEN anledning man ikke kan spille en Carola-låt! Kjenner jeg er ganske skuffet for at du, av alle, ikke skjønte det.

  3. hakontdal

    Knallbra teknisk kvalitet med utfading av Carola på slutten av videoen og alt. Liker at du har roen og får lyst til å læra meir om journalistikk.

    Meeen.. for ein amatør som meg, blir kanskje resultatet at eg bare blir veldig kritisk til alt eg les.. hmm..

  4. Takker! En ting er å fade ut, men vet du hvordan man fader inn? Du skal alltid være kritisk til det du leser! For de fleste er det blitt en yrkesskade.

  5. Hadde vært artig å lese hele det intervjuet med Carola! Hvis beskrivelsen av henne var ment litt ironisk og overdrevent iscenesettende, så funket den bra for meg. Hvis det ikke var ment slik…ja, da blit det jo kanskje litt too much. Artig videoblogg, forresten, skal følge med den framover!

  6. Takk for det, Marte! Personlig er jeg tilhenger av en knappere stil. Noen synes at jeg kanskje blir for knapp noen ganger. Men det som er så fint, er at jeg synes vi får i gang en diskusjon rundt det. Spesielt på forrige video-blogg fikk jeg mye inspirasjon til nye måter å gjøre intervjuene på.

  7. hakontdal

    Google er din ven!
    Brukar du iMovie 09?
    ‘Fade in’ av lyd er ganske så vanskeleg, i følgje den her: http://www.unlockingimovie.com/2009/01/how-to-fade-audio-within-clip.html

    Men i følgje den her, var det veldig lett:
    http://www.unlockingimovie.com/2009/01/how-to-fade-audio-within-clip.html

  8. Carina Alice

    Fikk et godt tips av en redaktør/venninne etter at jeg hadde startet en setning om sprinteren Ezinne Okparaebo med et-eller-annet «den pene jenta».. Min redaktørvenninne sa: «Det er ikke opp til deg å bestemme om hun er pen. Det er bilder av henne i saken, og det klarer leseren selv å bestemme seg for.» Jeg endte opp med å skrive noe om hennes brune øyne i stedet.. Men tipset har brent seg inn, og jeg gjør ikke den feilen igjen – og det har gjort tekstene mine bedre også syns jeg. Hva tenker du/dere?

  9. Jeg synes redaktørvenninnen din er veldig smart! Det er nesten umulig å beskrive hvor pene folk er uten å høres ut som du er forelsket eller har kastet alle kritiske hemninger over bord. Og de intervjuene, der intervjueren bare vil vise hvor kompis de ble med objektet, det er noe av det verste jeg vet.

  10. Hehehehe, du er bare verdens beste lærer!
    I love it!!!
    Og JA, du har rett og er ikke for streng:-)

  11. Anne Kathrine Aambø

    Hvordan smakte avisen, Ingvild?? Synes du lager en morsom og lærerik blogg.

  12. Den smakte bajs, Aambø! Så glad for at du liker bloggen : )

  13. Hei på deg kollega Tennfjord.
    En flott blogg og kult med video som diskuterer hvordan man gjør gode portrettintervjuer..

    Jeg tror forarbeidet er alta omega når man skal portrettere folk.. Målet er jo å finne ut noe som kanskje ingen andre vet om denne personen. Det unike, det spesielle og kanskje det overraskende.. Da kan man ikke stille med en penn og skriveblokk. Jeg tror det er viktig å «varme opp» kilden før man setter i gang gravearbeidet for å lokke fram dette helt spesielle. Enten med tape eller via blokken. Da må også kjemien mellom intervjuer og kilde være på plass.

    Mitt råd er hvis man aldri har møtt personen tidligere er å ta et kort off-the-record «oppvarmingsmøte» noen dager før selve intervjuet der man tar en kaffe/pils.

    Gjør man dette, tror jeg det er lettere å få folk til å slappe av under selve intervjuet. Da blir heller ikke opptaker noe «skummelt»..

    Umiddelbart etter selve intervjuet, pleier jeg å skrive meg helt ut FØR jeg hører igjennom opptaket. Da flyter som regel språket bedre..

    Jeg gjorde det da jeg noen dager før 100-årsdagen til Haakon Lie intervjuet jeg på Ulvøya. Da jeg skulle spille av selve intervjuet etterpå, var båndet tomt…

  14. Hei Nina! Er helt enig med deg i at forarbeidet betyr mye. Men jeg lurte på en ting – har du tid til å møte folk før intervjuet også? Jeg jobber i Magasinet, og har lengre tid enn de fleste på tingene jeg leverer. Men selv om jeg ser at det sikkert hadde vært lurt, er ikke det realistisk å få til for meg. Har du en arbeidsgiver som gir rom for det? Må være supert!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s