Lær av de beste: Fredrik Skavlan

Det er ikke uten en solid dose stolthet jeg presenterer den nye serien «Lær av de beste». Hver uke vil de dyktigste intervjuerne fra print, tv og radio dele sine beste intervjutips på bloggen. Først ut er gjesteforeleser Fredrik Skavlan!

Journalistens rolle er ikke å være hovedpersonen

Det intervjuet jeg har fått aller mest ros for i hele min karriere, er intervjuet med Robbie Williams. Han overtok studio fullstendig, og jeg sa nesten ingenting.

Det illustrerer det som kanskje har vært den viktigste lærdommen for meg: når du intervjuer, så skal du forstå hvor lite interessant du selv er. Du skal ha respekt for hvem det handler om.

Din jobb er å få intervjuobjektet til å synes.

Altså – ikke å få deg selv til å synes. Heller ikke å få selve møtet til å synes. Det er mye rekesmørbrød og stemningsrapporter i personintervjuer, og det kan virke både desperat og uinteressant.

Da jeg nylig intervjuet Robbie Williams igjen, tror jeg kanskje at han husket hvem jeg var. Men da var det altså tredje gangen jeg intervjuet ham, så jeg kan ikke ha gjort et vesentlig inntrykk.

Men jeg har gjort noe riktig. Jeg har gitt ham plass. Jeg tror det er derfor han har hatt noen bra opptredener på programmet. Jeg har skjønt at det er han som er den interessante, ikke meg. Og han slipper å bale med en programleder som skal servere tredve vitser i løpet av intervjuet.

Det blitt litt sånn at alle skal være Arne Hestenes. Derfor tror jeg mange vegrer seg for å stille opp i media. Fordi de blir så tolket, så filtrert gjennom journalisten, at de ikke kjenner seg igjen.

Husk at du ikke er hovedpersonen. Da gjør du alle en tjeneste.

Interesser deg genuint for intervjuobjektet og innholdet. Minn deg på at du ikke skal profilere deg og din egen ”kred”.

Se klippet med Robbie Williams her!

11 kommentarer

Filed under Uncategorized

11 responses to “Lær av de beste: Fredrik Skavlan

  1. Du er inne på noe viktig, Fredrik. Å gi folk plass er jo det som skal være jobben vår.

    Men noen ganger er selve møtet viktig for å løfte fram og vise sider ved personen som blir intervjuet.

    Det er faktisk lov å ta plass, så lenge det ikke er for å løfte fram deg selv, din egen vidd og kunnskap, men for å la meningene og historiene til den som blir intervjuet få bryne seg på en virkelig person.

    Nylig begynte den jeg intervjuet å spørre meg om mine tanker. Da jeg skulle skrive ut saken, skjønte jeg at den måten hun oppførte seg på var viktig for å gi et sant bilde av henne, og skrev inn hva jeg svarte. Det hører med til historien at jeg var litt flau over svarene mine, og ikke kom særlig heldig ut av det.😉

  2. Ellen Wennevold Aas

    Fantastisk!

    Ikke til Skavland, selv om hans innsikt i å være en nobody ikke er til å kimse av (forøvrig – SÅ usynlig er du vitterlig ikke, Skavland), men fantastisk til Tennfjord, som tar initiativ til, og får realisert, ikke bare egen intervjuskole på bloggen, men en lær-av-de-beste-stafett, i god, gratis dele-ånd!

    Jeg applauderer!

  3. Punkt 1 for en god intervjuer: Skriv intervjuobjektets navn riktig.🙂

    Gjenta etter meg: Skavlan, ikke Skavland.

  4. Ellen Wennevold Aas

    Takk, snille.

    Vi har altså allerede kommet til del to i den nye serien – lær deg navn og titler på dem du skal snakke om. Jeg bøyer meg i støvet.

  5. Takk Ellen! Jeg er ikke mindre ekstatisk glad for at Skavlan sa ja, og at de jeg ringer og spør om vil være med i de kommende delene også sier ja. Dette er gøy! Jeg lærer så mye!

  6. C

    Akkurat det du nevner er Skavlan god på, men jeg har aldri hørt mannen stille noen et kritisk spørsmål. En god intervjuer må også kunne dette.
    Har også hatt Skavlan som gjesteforeleser og da var han bare opptatt av seg selv og hva han hadde gjort.

  7. Hei C! Jeg må si meg uenig med deg der. Synes Skavlan ofte stiller krevende, direkte og kritiske spørsmål. Men det er mange måter å si ting på. Jeg tror ikke han hadde kommet langt hvis han hadde filleristet folk. Men jeg vet det er mange meninger om dette… Ikke sikkert jeg har rett.

  8. KariS

    Her er vi inne på noe viktig. Det er altfor mange journalister, særlig innen feature, som ønsker å synes i teksten. Jeg synes også det er lett å se hvilke som ønsker å briljere overfor sine kolleger/konkurrenter fremfor å vise noe viktig for leserne. Det er vanskelig å si om jeg irriterer meg over det fordi jeg er journalist sjøl – tror dere at leserne tenker slik?

  9. Jeg innser nå at jeg selv skrev mer for mine kollegaer i begynnelsen enn for publikum. Var så opptatt av å være flink og gjøre det «riktig» og det sugde juicen ut av teksten. Men nu jävlar! Nå er det andre boller! Kamikaze – tjo bing!!

  10. KariS

    Jeg vet ikke alltid helt hvem jeg skriver for, jeg. Hilsen Forvirret (30)😀

  11. Kjære Åsa. Er jeg normal? Hilsen Usikker 77.

Legg igjen en kommentar

