Lær av de beste: Hallgeir Opedal, Dagbladet

NTB-prisvinner Hallgeir Opedal er kanskje den aller beste portrettøren jeg vet om. Frekkere i penn enn i kjeft, ruver mer i spaltene enn i redaksjonen. For meg er det en ære å få jobbe sammen med ham. Mine damer og herrer: Hallgeirs beste tips kommer her. Han skriver:

Dette fekk meg til å tenke gjennom saker og ting, og då eg hadde tenkt lenge nok, laga eg meg følgande reglar for når det er lov å bruke eg/jeg.

Vi tek dei punktvis:

1. Det må ha ein funksjon/misjon/hensikt.

2. Det må ikkje sjå sjølvopptatt ut.

3. Eg-et må være naivt/dumt/sympatisk. Aldri nedlatende/bedrevitende/selvhevdende.

Altså, ein kan bruke eg når en gjer seg latterleg/morsom på egne vegne. Aldri motsatt.

4. Eg-et må aldri stå i vegen for for budskap/objekt.

Det betyr at om eg føler/tenker/opplever noe, skal det være relevant i forhold til den som vert intervjua.

5. Unngå eg-et om du kan.

Heilt generelt vil eg sei at portrettjournalistikk handlar mykje om sympati og antipati. Føler leseren antipati med journalisten, har han/hun tapt.

Om eg har noen generelle skrivereglar? Ja, det har eg. Fem:

1. Kill all your darlings. Når du leser teksten og tenker: skal eg stryke dette? Så er svaret ja. For regel nummer to er:

2. Det du stryk, kjem du aldri til å angre på.

Aldri! Men leser du teksten igjen om ein månad eller et år, så angrar du på alt du ikkje strauk.

3. Gjer det enkelt.

4. Flyt, fart og rytme.

Teksten skal flyte uavbrutt gjennom hjernen til den som leser. Ord skal lime seg til ord, setningar til setningar. Les høgt, og veksle mellom lange og korte setningar. Lange og korte ord. Og har du tid – leik deg med synonymordboka og tenk bokstavrim.

Det siste punktet, det har eg fått av sjølvaste storoksen, Arve Solstad:

5. Eit intervju er ein styrt samtale, og det er du som styrer. Og det viser seg igjen og igjen: Folk liker motstand og utfordringar.





5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Lær av de beste: Hallgeir Opedal, Dagbladet

  1. Da jeg var helt, helt fersk gikk jeg til Hallgeir med teksten min. Og han sa stryk, stryk, stryk. Selv synes jeg passasjen jeg hadde skrevet var ren poesi. Vel. Han hadde rett. Du angrer faktisk aldri (!) på det du strøk. Takk, Opedal!!

  2. Veldig bra med sånne skrivetips altså. Dette er en veldig bra blogg Ingvild. Jeg får mange gode tips til skrivinga mi.

    Bare kjør på med flere skrivetips!

  3. Tusen takk, Martin! I will! Noe spesielt du ønsker deg?

  4. Jeg vet ikke helt hva du ønsker at denne bloggen skal være, men jeg likte veldig godt sånne skrive regler som Hallgeir Opedal kom med. det hjalp meg en god del.

    Og vær konkret når du gir tips.

  5. Marianne

    Hei Ingvild!
    Jeg er journaliststudent i Volda og fikk nå høre at du kommer for å ha skrivekurs for oss! Sitter og river meg i håret da jeg ikke kan være til stede..:( Vil du ha fler slike kurs? Evt. i løpet av de to neste årene her i Volda? Eller ville det vært mulig å få notatene dine tilsendt, evt. power point presetasjon? Det er kanskje litt mye forlangt, men det er da lov å prøve seg..;) Er ihvertfall stor tilhenger av dine portrettintervjuer og skulle så gjerne ha lært litt av deg!🙂

Legg igjen en kommentar

