Alt du ikke lærte

Jeg sitter her og forbereder en forelesning for journalistutdanningen i Oslo, og så tenkte jeg plutselig på: hva skulle du ønske du lærte på skolen, som du ikke lærte?

Selv savnet jeg en slags forberedelse på «den virkelige verden». Jeg studerte i Volda, og elsket det. Men det er ikke til å stikke under en stol at det er en liten, koselig boble. Så stod jeg der da, med boka til Nils E. Øy i hånden, et litt naivt verdensbilde og fikk møte Bergens Tidenes krimredaksjon. Schmæck! Kaboom!

Så – har du noen tips? Noen livsnødvendigheter studentene bør få med seg?

12 kommentarer

Filed under Uncategorized

12 responses to “Alt du ikke lærte

  1. Vibeke

    Hva var det vi ikke lærte? (Jeg tok journalistutdanningen i Bodø):
    * Tid. Det er for så vidt riktig at en utdannelse skal gi anledning til læring og fordypelse. Men jeg er redd lærerne gjorde lite for å forberede enkelte på det tidspresset som er ute i verden. Joda, de fortalte oss at verden er tøff og hard og full av tidspress, men så settes deadline på den lille firelinjers øvelsesnotisen åtte timer senere (eller i morgen tidlig, «hvis dere føler at dere ikke har helt taket på den»). Liv og lære.
    * Multitasking. Henger sammen med forrige punkt. Det var mye prat om spesialisering og spisskompetanse, men i livet som lokalavisjournalist (som jeg hadde vært i mange år før utdanningen) var det snakk om barnehagefotografering og politirunden før lunsj, kommunestyremøte etter lunsj og så nedklapring av ukens portrettintervju I lunsjen. For de «erfarne» av oss på utdannelsen gjorde nettopp dette skolen lite troverdig, mens de uerfarne må ha fått sjokk da virkeligheten traff dem.
    * Språk. «Språket er det viktigste vi har. Alt annet er tilleggsfunksjoner.» (Torkjell Berulfsen). For Guds skyld – lær de håpefulle skikkelig språkbruk. Det MÅ kunne gå an å lære folk det mest grunnleggende av forskjeller på omkommet/drept/død, ulykkessted/åsted, ran/tyveri og kjørebane/kjøreretning/fil, eller korrekt betydning av ord og begreper som knesette og kamelspising. Det bør også ligge i en språkutdannelse å lage en forbudsliste: Før ord som slakt, skandale og sex brukes, skal man gå et par ekstra runder med seg selv for å unngå alvorlig språklig forflating.
    *Titler og ingresser. Det er utrolig sjelden titler og ingresser i en dagsavis blir laget i allmøtelignende, demokratiske studieringer a la journalistutdanninger. Øv på å lage fire-fem alternative titler til hver sak du lager. Sett korte tidsfrister på øvelsen, og krev at det skal være en svært god grunn til å unnlate bruk av et verb i en tittel.
    * Lure knep. Studenten spør: «Hva gjør jeg når jeg blir sendt ut på et oppdrag om et tema jeg ikke aner noe om?» Da er det ikke konstruktivt av en foreleser å understreke at det er viktig å gjøre et grundig søk på nettet, snakke med et par eksperter på forhånd, brainstorme med redaksjonsledelsen og gjøre klar stort sett alle spørsmål før du tar av gårde, for pressekonferansen er om ti minutter og du har ni minutters transport dit. Så: Gi studentene knepene! De virkelighetsnære knepene. De som fungerer. Gi studentene en verktøykasse de kan bruke.

  2. «De virkelighetsnære knepene. De som fungerer.» Det skal jeg huske på til neste tirsdag.

    Husker godt at det var stor forskjell på de som hadde erfaring og oss som bare leste oss opp på Journalisthøyskolen. Det rare var at det var alltid vi «bokfolkene» som mente vi hadde alle svarene. En god venninne av meg sa ofte: det der kommer ikke til å fungere i virkeligheten. Men jeg tror ikke vi hørte så godt etter. Takk for kjempefine innspill!

  3. Jeg har aldri gått på journalisthøyskolen, men har har da gått litt skole for det. Uansett, mitt poeng her er å understreke hvor viktig det er med praksis. Ordentlig praksis – det legges alltid vekt på at lærlinger ikke skal presses, og ditt og datt, men det er vel viktig å lære å takle det også? Learning by doing, funker i hvert fall for meg – og så kan man bruke skoletimene til å analysere og evaluere og utvikle teknikker – og så prøve dem ut igjen.

    Forresten veldig gode tips fra Vibeke over her🙂

  4. Helt enig, Carina! Praksis er gull. Praksis er alt! Ironisk at journalisthøyskolen blir et viktig redskap for å få akkurat praksis. Da er det lettere å få en sjanse til å vise seg fram. Men du klarte det likevel! Har du noen tips til journaliststudenter som aldri har jobbet, men bare har teori?

  5. ville bare si tusen takk for en super forelesning. Jeg lærte forferdelig mye, og skjønte at mye av det jeg trodde jeg visste, var unyttig.
    Og jeg angrer jo nå veldig på at personen øverst på min portrettliste er Lars Saabye Christensen. Og at Unni Lindell var nr 2.

    Jeg var ikke klar over at det var lurt å ringe folk rundt dem, dette tror jeg kommer til å bety mye.
    Enig med Carina i viktigheten av praksis, og gleder meg til det i Oktober.

  6. Hei Torill! Så glad for at du likte forelesningen! Jeg likte også dere! Super gjeng.
    Men hvorfor angrer du på Lars og Unni? De er jo supre kandidater? Jeg har intervjuet begge, og synes de er imøtekommende og kloke. Spesielt Unni Lindell er lett og snakke med og en god forståelse for journalistens synspunkt.
    Synes du har tenkt smart!

    Når du velger en kandidat, rekker du fremdeles å ringe rundt, gjør du ikke?

  7. Til journaliststudenter som aldri har jobbet vil jeg vel først og fremst si: Hopp i det! Gjør en innsats for å få publisert noe. Bruk kontakter, hvis du har noen, eller vær tøff og ta kontakt med en redaksjon – lokalavisa kan være et godt sted å starte. Ikke vær prippen på hva slags oppdrag du tar, det viktigste er å få erfaring med å levere og publisere.

    Spør om råd, og be om tilbakemeldinger på det du leverer. Les nøye gjennom sakene dine etter at de er redigert, her kan man lære mye. Les aviser, magasiner, se tv-innslag og tenk på hva slags arbeid som ligger bak, og hvordan du ville løst det hvis det var du som fikk oppgaven.

    Hilsen Carina

  8. Nå er jeg bare fire uker inn i min bachelor i journalistikk i Stavanger, men jeg vet hva jeg hadde likt å bli fortalt FØR jeg startet:
    Det er kanskje delvis logisk, men jeg visste ikke at det var et krav om å måtte ha førerkort for bil dersom man skal ut i praksis. Første dag på studiet ble vi fortalt at vi MÅ ta lappen i løpet av det første studieåret. I Stavanger er det en ventetid på 3-4 mnd på en enkelt kjøretime, og skulle virkelig ønsket jeg hadde tatt lappen da jeg bodde hjemme i stedet for som student med 2000 kr å leve på i mnd.

    En annen ting jeg skulle ønske var at foreleserne var mer oppdaterte på sosiale medier og spesielt journalistikk på nett, ikke bare til trykte medier.

    Har et spørsmål. Vi fikk, som første oppdrag, i oppgave å skrive en nyhetssak på 20 linjer. Vi fikk ikke dekke et arrangement eller møte, eller skrive om en kommende hendelse, og saken måtte ha nyhetsverdi.
    Skjer dette noensinne i det virkelige liv? Som i «vi trenger noe å skrive om der. Carina, skriv 30 linjer om en nyhet!»?

    Og forresten er det veldig sant det Vibeke sa; Vi trenger skikkelig språkopplæring. Vi har til nå hatt en times undervisning i det, men ut fra hva jeg kan se av studentene som går andre eller tredje året (de skriver det meste av studentavisa) er det alt vi får. Utrolig viktig.

    Liker bloggen din, Tennfjord! Kommer til å følge med her gjennom studiet mitt for mer moderne input😉

  9. God morgen, CingT!
    Måtte smile litt da jeg leste det du skrev om lappen. Jeg tok lappen sommeren jeg hadde sommerjobb i Sunnmørsposten. Da var det også et absolutt krav. Men i BT var det ikke et krav. Heller ikke i Dagbladet. Så resultatet nå, er at jeg tok lappen i 2001 og har kjørt bil 13 ganger siden det. Jepp. Ingen stjernesjåfør her altså : )

    Tror mange deler din frustrasjon over manglende kompetanse på nett og sosiale medier på flere utdanningssteder.
    Men ja, du kommer faktisk til å trenge å skrive 30 linjers nyhetssaker. Jeg har skrevet mange «loft», sånne små notiser som ligger øverst på siden.
    Og så kommer du til å sitte en varm sommerdag på desken, og ringe rundt til kjendiser og spørre om de liker jordbær, og tenke at «fuck it. Var det dette jeg trengte en bachelor til? »
    : )
    Klem fra Ingvild

  10. – Hopp ut i det!
    – Vær åpen for kommentarer, og kritikk.
    – Ikke sitt og lag en skisse over hva du skal gjøre når du begynner på en sak. Ring, send mail osv. Sett i gang med engang.
    – Les tennfjords blogg, og andre journalist-blogger.
    – Les Carl-Erik Grimstad sitt blogg: http://carlerikgrimstad.wordpress.com/
    – Les alle type aviser på nett. Les det du interesserer deg for, og alt det uinteressante.

  11. Hehe, du misforstår. Poenget mitt med 30 linjer om en nyhet var ikke lengden, men hvor vi skulle finne nyheten. Vi fikk ingen hjelp, ingen tips (dette var vår første oppgave som studenter), og måtte finne en «hard» nyhet helt uten noen clues.
    Det føles litt dødfødt å gå rundt og lete etter en sjokkerende og eksklusiv nyhet – som ingen har skrevet om fra før, og som faktisk har en nyhetsverdi, FØR vi hadde hatt en eneste forelesning om hvordan vi finner saker å skrive om og kommer opp med idéer.

  12. Jeg gikk ut av journalistutdanningen ved HiO for noen måneder siden. Alt på Vibekes liste er punkter jeg savnet på HiO, men jeg vil legge til en ting: Vi tenkte ikke nok på alt det som foregår rundt en artikkel. Hvem er leseren? Når skal teksten publiseres? Hva driver de andre i redaksjonen med nå? Kan jeg videreutvikle denne idéen til en serie? Vi stilte ikke disse spørsmålene, vi bare leverte saker.

    I samtlige oppgaver i journalistutdanningen skulle vi skrive for «alle» og «alltid», uten tanker om hva slags redaksjon vi liksom var i, eller hvem leserne i teorien kunne være. Vi skulle skrive artikler i et vakuum, uten deadline, plan om oppfølger dagen etter eller undersaker. Allerede etter ganske begrenset praktisk erfaring, ser jeg at det er enorm forskjell på hva som fungerer i forskjellige typer redaksjoner, og det kunne vi øvd oss på allerede på skolen.

    Husker forresten din forelesning i fjor som spesielt lærerik – blant annet fordi den var praktisk rettet. Så takk for det.

Legg igjen en kommentar

