Tre effektive måter å ødelegge skriveflyten

Jeg kjenner mange som lever av å skrive. Jeg kjenner mange som lever av å skrive, som synes det er vondt å skrive. De bruker uker på intervjuer og år på reportasjeideer. Spesielt hvis du er frilanser, er ikke det særlig god økonomi. Selv om det er romantisk å lide, blir ikke skriving nødvendigvis bedre av å tvære det ut. Men for all det – hvis du har lyst til å leve myten om den lidende kunsteren med uforløste prosjekter, her er tre effektive tips til å virkeliggjøre drømmen:

Prestasjonspress:

De gangene jeg tenker at intervjuet skal bli skikkelig, skikkelig bra, så bra at folk får gåsehud og husker det resten av livet, klarer jeg … ingenting. Prestasjonspress dreper kreativitet. Det suger ut all juice av en ellers god idè. Når jeg stanger hodet i veggen, pleier jeg å si til meg selv: it can´t all be Pulitzer-price winning. Ingen kan levere gull hver gang. Da løsner det. Jeg begynner å leke igjen, og sjansen for at resultatet blir bedre, er betydelig større.

Surfe på internett:

Supermorsomme Agnes Ravatn i Dag og Tid (hvis du ikke abonnerer, bør du begynne med det samme) skrev på lørdag: writing is 3 % talent and 97 % avoiding the internet. Vil du bli ferdig med den romanen? Slutt med Facebook. Skal du levere intervjuet til deadline? Innse at du ikke trenger å sjekke db.no hvert femte minutt. Verden har ikke gått under med mindre det smeller utenfor vinduene. Internett ødelegger skriveflyten din uhyre effektivt. Skriv når du skriver. Surf når du surfer.

Vente på inspirasjon:

Klart du kan sitte og vente på at inspirasjonen skal treffe deg som et guddommelig lyn fra oven. Men du kan komme til å måtte vente lenge. Inspirasjon handler mer om disiplin enn rødvinsfylla. Forfatter Ingelin Røssland er en av dem som strukturert arbeider fram bok etter bok. Henrik Langeland er en annen.Bestem en tid du setter deg ned for å skrive. Ikke surf. Ikke ring din mor. Kanskje sitter du bare og stirrer ned på tastaturet. Kanskje du faktisk blir ferdig med oppgaven du skal gjøre. Og er du frilanser, da er det bare å gå ut i solen, og nyte resten av fridagen.

17 kommentarer

Filed under Uncategorized

17 responses to “Tre effektive måter å ødelegge skriveflyten

  1. Martin

    Takk for gode tips som egentlig er sannheten. eller det er sannheten. man må skrive når man skal skrive, så kan man kose seg med facebook og youtube etterpå

    keep on going!!

  2. Så enig, så enig Ingvild. Særlig når det gjelder internett som tidstyv nummer én. Jeg prøver å lage avtaler med meg selv av typen: «Jeg kan sjekke mailen og Facebook etter at jeg har jobbet i en time nå, eller etter at jeg er ferdig med det og det.»

    Det funker ofte, men ikke alltid, så takk for påminnelsen om hvor viktig det er å få bukt med dette.

  3. Takk Tone og Martin! Det krever en del selvdisiplin, fordi det er så lett tilgjengelig. En avtale ja! Ingen dum idè. Skal teste det ut i morgen! Note to myself.

  4. Har delt skrivetipsene dine med venner på Facebook i dag, Ingvild. Dette er bra! Jeg likte særlig sitatet fra Agnes: writing is 3 % talent and 97 % avoiding the internet. So true!

  5. Takk, Bente! Jeg kjente meg dessverre altfor godt igjen i det sitatet…

  6. c'est la vie!

    Takk! Det var akkurat det jeg trengte. Nettsurfing skal heretter reguleres og være desserten etter endt skriving!

  7. Bra tema, dette. Og en kjekk blogg!

    Et typisk problem for meg er at jeg prøver å gjøre to ting på en gang: Både skrive saken og redigere den – samtidig. Jeg begynner på en setning, og kritikeren i meg sitter som en grinebiter på skulderen og rynker på nesa mens jeg holder på. Så jeg stryker det jeg har skrevet og begynner om igjen. Særlig effektivt er det ikke. Terskelen blir høyere og høyere, og i stedet for å komme i gang et sted, blir jeg så blindet av alle de mulige åpningene at jeg blir helt lammet.

    Det fungerer mye bedre de gangene jeg klarer å skrive så lenge jeg er i flyten. Når jeg mister piffen/konsentrasjonen, går jeg over i redigeringsmodus og kikker på det jeg har skrevet.

    En annen ting som fungerer for meg, er å drite litt i småtingene når jeg føler at jeg er i en stim hvor de gode formuleringene bare hagler inn på skjermen. For ikke å miste flyten når jeg er i et slikt sjeldent driv, skriver jeg SJEKK i teksten på steder hvor jeg ikke er 100 prosent sikker på at det jeg har skrevet, er riktig (f.eks stavemåter på navn. Det kan jeg heller skrive riktig når jeg redigerer i teksten).

  8. Siw Charlotte Teigland

    Så sant, så sant! Jeg har også lidd av perfeksjonistsyndromet – i forkant av skrivingen. Da skjer overhodet ingen ting!

    Nå har jeg lært en enkel metode av Mikkel Hvid: sett opp en vanvittig enkel disposisjon av notatene. Hva er hovedbudskapet? Nettopp, vinklingen. Resten er underbudskap, og noen av dem må dø underveis. Så er det å skrive etter disposisjonen, pang, pang, pang! Ikke sjekke fakta underveis og rote med årstall og denslags. Skriver som merra den blinde.

    Lykken er å redigere seg selv etterpå, da kommer de gode formuleringene og tid for faktasjekk. Å skrive er et håndverk først og fremst, inspirasjonen kommer mens jeg skriver. Det kan se ut som møkk med en gang, men så er det også er råmanus – som kan bli til gull!

  9. Hvordan gikk overgangen – fra å være perfeksjonist, til å følge Mikkel Hvids råd om å bare skrive? Var det vanskelig, eller bare å slå om?

  10. Siw Charlotte Teigland

    Overgangen var lettere enn forventet! Den var ikke smertefull, men jeg måtte trene en del. Særlig på å holde meg til disposisjonen og ikke rote meg bort fra vinklingen. Jeg er blitt god på å la være å begynne å pirke på formuleringer og fakta. Snakker mye med meg selv, «nei, dette ser du på etterpå, kjør på, FLYT». En stund er intervjuobjektet xx år gammel og er oppvokst i xx.

    Og, som du også nevner, det er viktig å ligge langt unna mail, facebook og andre elementer som ødelegger konsentrasjonen. Det er alfa og omega for meg – kan også plutselig finne på at husarbeid er morsommere enn å skrive, noe det virkelig ikke er. Jeg sier til meg selv at nå er du pokker meg så konsentrert at jeg blir imponert. Det betaler seg – saken blir raskere skrevet, og jeg blir mer fornøyd med resultatet enn ved «gamlemetoden» – plukk og pirk og nå lager jeg jaggu meg kunst.

  11. Til alle dere som ikke har råd til Mikkel Hvid-kurset – bare les hva Siw sier!! Skriveflyt to the people!

  12. Hihi. Punkt to er skammelig kjent…

  13. Ingvild Amdal

    Skamme seg Ingvild – enn å være en tidstyv med bra blogginnlegg nå som jeg er langt over deadline…😉

  14. Herlig inspirerende Tennfjord, og flotte innspill fra andre lesere.

  15. Ida

    tenkte på dette innlegget da jeg leste dette: http://www.underbaraclara.nu/185339/2010/10/05/kreativitet-ar-en-muskel-som-vaxer-om-man-tranar/

    det er sant – inspirasjon er en muskel som må trenes, man må bare sette i gang og produsere… eller?

    takk for fin blogg! får lyst til å skrive når jeg leser den.

  16. Takk for tips om bra blogg, Ida!

  17. Tilbaketråkk: - Bare begynn å skriv! | Over en lav sko...

Legg igjen en kommentar

