Hvordan blir du mer effektiv?

I morgen skal jeg snakke for Kvinnelige Medielederes nettverk og gi dem et kræsjkurs i tidsbruk. Det er dessverre ikke til å stikke under en stol, jeg ble mer effektiv som frilanser enn som fast ansatt. Tiden er min egen, på en annen måte. Når jeg i tillegg har en kid og en svært optimistisk tidsforståelse, gjør det ofte at kalenderen min er full. Litt for full. Men hva er det de sier? Nød lærer naken kvinne og spinne. Jeg har lært meg å bli effektiv. Veeeldig effektiv. Tenkte å dele noen tips med dere.

– Lag en plan: Uten en plan, bare surrer jeg rundt. Har jeg mye å gjøre, lager jeg en plan for dagen. Kvelden før skriver jeg opp tre punkter på en lapp. De er de viktigste som må gjøres først. Alt annet får komme etterpå.

– Stå opp om morran: Først skal du bare ha en kaffe, og så sjekke mail, og så en kaffe til og før du vet ordet av det er det tid for lunsj. Gjør det du skal FØRST! Før kaffe! Før mail!

– Fullfør: En venninne skulle lage bok. Etterhvert som deadline nærmet seg, ble hun mer og mer stresset. Til slutt løp hun rundt som en hodeløs kylling. Vi var bekymret. Plutselig var alt innlevert og boken sendt i trykken. Hva hadde skjedd? Vel, svarte hun. Når jeg først bare satte meg ned for å skrive, gikk det egentlig ganske greit. Gjør du andre ting, mens du blir sønderstresset av tanken på det du egentlig skulle ha gjort? Fullfør. Sett deg ned. Bli på stubben din til oppgaven er ferdig.

Hva gjør du for å bli mer effektiv? Og er det bare jeg som fungerer aller best om morgenen?

27 kommentarer

Filed under Uncategorized

27 responses to “Hvordan blir du mer effektiv?

  1. Martin

    takk for gode tips!
    jeg kjenner meg veldig igjen i den med kaffen om morran.

    For å bli mer effektiv setter jeg meg mål for dagen. hva jeg skal få gjort i dag. Gjerne også del mål. Hva skal jeg rekke før lunsj og hva skal jeg rekke før middag.
    Og så skriver jeg en liste. det er så tilfredstillende å stryke ut etterosm jeg blir ferdig med ting.

  2. Ja, sant den følelsen er deilig? Check! Check!

  3. I en tid der vi ikke styres av fjøstid eller stemplingsuret fra den industrielle tidsalder må vi også forholde oss til pliktige gjøremål på en annen måte. Det er nok derfor mange også sliter med å forholde seg til hentetid i barnehagen.

    Jeg jobber med effektivisering, men ikke på den ekle måten. Ikke i Excel, men med arbeidsflyter og mennesker. I den anledning hadde vi inne en svensk professor (Karolinska) som snakket om behandling av utbrenthet.

    Han sa at det går mest i veiledning. Særlig viktig å forstå er at det er alt for mange gjøremål, viktige og uviktige, i det nye 24-timersdøgnet. Det er alltid noen som er våkne, det er alltid noe å pusle med. Enten tvitrer man, fikser familiebok i iPhoto, trener som en fullt betalt toppidrettsutøver ved siden av ambisjoner på jobb. Ja, vi til og med bruker mye innsats på å kose oss (koke gourmetmiddag, lage råstilige invitasjoner, være litt bedre enn forrige som inviterte osv.)

    Da er det viktig å gjøre slik som medisinen du foreskriver: Tenk på dagen som om du driver runt i havet. Det finnes utallige bøyer, men du må bare innom 3-5 av de i løpet av dagen. Rakk du det skal du være svært fornøyd med deg selv. Alt annet er bonus.

    Stress er alt man har tenkt å gjøre som ikke er gjort. Fleksibilitet og frihet er alt man har ordnet. Det går i alt fra:
    a) hvorfor setter du tallerken og glass på benken RETT OVER OPPVASKEMASKINEN?, til

    b) har jeg en langsiktig strategi for det kommende året, hva skal jeg få til? Sett opp en liste med 5-6 kolonner og fyll inn med ting jeg realistisk kan og vil oppnå neste året. Nedover i kolonnen fyller du inn hvordan du kan sjekke at du lyktes og tiltak du må ta for å nå de. Slik blir ukes- og dagsplanene dine bedre prioritert, for du har tenkt på hva som er viktig og uviktig.

    Mange tenker på effektivitet og effektivisering som noe kjipt. Ordet forbindes gjerne med at noen mister jobben og/eller at andre må jobbe hardere.

    Men mennesket er mer eller mindre genetisk innstilt på å gjøre noe bedre og kjappere hele tiden = stolthet og glede.

    Bare på den måten er man fri når man har fri.

  4. Funker best om morgenen, men med kaffe. Bare én, og så er mail og twitter en belønning🙂

    Lister er veldig bra, men dersom de blir for lange ender en opp som en hodeløs kylling til slutt.

    Og så er barn det beste effektiviseringsredskapet. Utrolig hvor mye jeg får gjort mens han er til stede.

  5. Pål: Takk for spennende innlegg! Er veldig enig i det du skriver om at stress er alt du ikke har gjort. Du jobber med effektivisering, men hvordan? Og hvor?

  6. Helt enig, MissBuckle. Unger gjør deg mer effektiv. Nydelig blogg du har!

  7. Ingvill BR

    Tiden før ti er gull! Kan jo skrive en hel sak før andre folk er ferdige med kaffe og morgenmøter! (Og jeg er egentlig ikke morgenfugl, engang…)

  8. Jeg synes morgenen og formiddagen er den mest effektive og beste tiden til å jobbe, men MED kaffe (selvom «bare» den kaffekoppen tar tid!). Med hjemmekontor er det alltid noe man skal gjøre hjemme, som å blogge, sjekke facebook og email, vaske klær, rydde… har derfor (på gode dager) en liste over gjøremål som er delt inn i jobb og hjemme, jobb først. Kladdebok ved siden av PC hvor ideer skrives ned som jeg kan se på etterpå, altså når jeg er ferdig med det viktige… Da får jeg innskytelsen ute av verden. (Er ideen god så kan jeg ta den etterpå) Gud så vanskelig med den dispilinen!! Alltid inspirerende med blogginnleggene dine!

  9. Det med kladdebok var ingen dum idè. Hmm…

  10. Sitter og grubler litt på det du skrev, det viktigste for meg for å gjennomføre, og ha selvdisiplin er motivasjon. Kanskje du kan skrive et innlegg om motivasjon, hva, hvordan…

  11. Det kan jeg godt! Men bare for å si noe kort nå, så har ikke jeg særlig tro på å vente på inspirasjon. Min erfaring er at jo lenger man venter, jo lenger borte er inspirasjonen. Synes ofte det kommer mens jeg er i gang med å skrive. Og for å klare det, må jeg sette meg ned, ikke holde på med andre ting, og tåle å skrive igjennom de første avsnittene som da antageligvis bare er BAJS!! Men etterpå, når jeg liksom er i siget, da kommer inspirasjonen vettu… Når jeg tenker etter tror jeg mer på disiplin enn inspirasjon som arbeidsmetode.

  12. Lister er bra ting. Jeg pleier også å skrive ned noen kjekke oppgaver (belønninger) i listene, sånn at det ikke blir bare pekefinger og kommandoer der…

  13. Morgenstundt har gull i munn. Fantastisk å sitte på jobb en time før andre har kommet, og være supereffektiv!

    For meg er eposten en viktig gjøremålsliste. Så viktig er den at den fortjener å bli behandlet i fokuserte økter, og ikke i små avbrudd. Min påstand er: Bruker man eposten i færre timer av dagen, bruker man den bedre!

    Unngå avbrudd! Søk mot fokuserte arbeidsøkter gir god tilfredsstillelse i forhold til å få unna oppgaver.

    Befinner man seg likevel plutselig i en situasjon der det bare er et kaos av uløste oppgaver rundt seg – velg den ene oppgaven som gir deg mest ubehag. Still deg selv følgende spørsmål:
    – forsvinner den?
    – blir den letter med tiden?
    Hvis svaret på begge disse spørsmålet er nei kjenner du med én gang en tydelig motivasjon for å bare få den unna.

  14. Jeg ser på oppvasken nå, Jørn. Forsvinner den? Nei. Blir det lettere med tiden? Nei. Grrr…

  15. Det fins faktisk oppgaver som kan forsvinne, snømåking f.eks. Faren for midlertidig forverring er imidlertid sterkt tilstede

  16. Lister er et must for meg. Også for å klare å konsentrere meg om en ting av gangen. Lister fungerer beroligende på meg, da slipper jeg å være redd for å glemme noe viktig. Har jeg skrevet det ned, kan jeg konsentrere meg om oppgaven jeg har foran meg, så stryke ut – og sette i gang med neste oppgave.

    Ofte har jeg langt flere ting på lista enn det jeg faktisk får gjennomført, men trikset er å ikke få dårlig samvittighet for det man ikke rekker. Det tar jeg en annen gang, eller aldri, hvis det stadig kommer viktigere ting foran på lista. Hehe.. Men ved å ha skrevet det ned på lista, kan jeg på en måte «glemme» det litt🙂 Forstå det, den som kan.. hehe

    Andre ting som gjør meg mer effektiv er å ha orden i mailboksen. Opprette mapper som funker, litt på samme måte som listene mine. Viktig, mindre viktig, lite viktig.

    Jeg er ingen morgenfugl, men på deadlinedager for eksempel, må jeg ofte tidlig på jobb for å faktisk kunne gjøre ferdig mine egne ting før alle andre kommer på jobb og krever min oppmerksomhet (som er en del av jobben min å gi). Det samme kan gjelde på kvelden, da er det lite folk som trenger svar på ting, og jeg kan jobbe uforstyrra. Så det er ikke morgenen i seg selv som er bra, det er stillheten.. hehehe..

    Et annet lurt triks for å bli mer effektiv er rett og slett å lære å si nei🙂 Og huske og si ja til det du syns er mest givende og morsomt🙂

    Hilsen Carina🙂

  17. «Gjør du andre ting, mens du blir sønderstresset av tanken på det du egentlig skulle ha gjort?»

    Uff, som jeg kjenner meg igjen i det! Takk for inspirerende innlegg – og ikke minst inspirerende kommentarer.

  18. Glemte å si; noen ganger hjelper det å tenke som Nike: JUST DO IT!

  19. Likte veldig godt ditt tips nr 2, stå opp om morran. 😉
    Litt satt på spissen måtte jeg begynne der. Har nemlig tatt et friår i Spania. Et år som egentlig er dedikert skriving og noen små prosjekter. Det rare med Spania er at jeg må ta kontroll over feriefølelsen og lede den til utgangsdøren hver dag, og så kan jeg ta fatt på lista. Der står det i grunnen bare vær kreativ og kos deg med ord.

    Uansett, takk for en god blogg.

    Alt godt fra Eirin

  20. Høres fantastisk ut med et skriveår, Eirin! Kos deg med ord, det skal jeg skrive på en lapp og henge på kjøleskapet.

  21. Hvordan ødelegge skriveflyten.. Hvordan bli mer effektiv..? Jeg leser det du skriver, og tenker «jeg hører hva du sier…». Her sitter jeg, førsteårs journalistikkstudent ved Høgskolen i Volda, og skal skrive semesterets siste innleveringsoppgave. En veldig interessant teorioppgave, det skal sies! Men Ingvild, du ødelegger skriveflyten min. Jeg får ikke til å være effektiv og ha en deilig skriveflyt når jeg nettopp har oppdaget bloggen din. Jeg må jo lese! Da hjelper ikke de flotte listene mine det grann. De bare ligger der, som en dårlig samvittighet (som oppvasken din?). Skal jeg bare logge meg av det o’store internettet og skrive, mener du? Åååh, jeg vet ikke om jeg klarer! Derfor krysser jeg fingrene for at du en dag skriver dette opp på to do-listen din:
    -dra til Volda og undervise i jou101 om effektivitet.

    På forhånd takk.
    Monica (:

  22. Effektiviseringstitak her i heimen:
    1. Fjern stresset
    Det gjøres ved å innføre en langdag i uka hver der vi kan jobbe, jobbe, jobbe så lenge vi har behov for.
    En annen minimeringsfaktor har vært innføringen av ukeshandel, ukesmeny og planlagte restemiddagsdager. Utrolig lite sexy og lite impulsivt, men også særdels tidsbesparende.

  23. Gode poeng. En tidlig start på dagen er gull verdt om en har en plan. Gjerne start dagen med en treningsøkt og vær bevisst, før under og etter økta,på de gjøremålene du har planlagt etterpå.🙂

  24. Tilbaketråkk: God morgen, Norge! | Tennfjord’s Blog

  25. Johnk729

    Thanks for the article, is there any way I can receive an email whenever you publish a new update? ecdbeeeedbac

Legg igjen en kommentar

