Hvem er du? Og hva skal du bli?

Jeg tar ikke bilde av kjendiser, sa den rykende ferske fotografen. To uker siden hun fullførte skolen, men hun proklamerte allerede at hun var dokumentarfotograf og ingenting annet.

Hvordan kan du vite det, tenkte jeg.

Hvordan i huleste kan du vite hva du er, før du engang har begynt?

Da jeg gikk ut fra journalistutdanningen hadde jeg identitet som nyhetsjournalist. Bare nyhetsjournalist.

Så ble jeg krimjournalist.

TV-journalist.

Programleder for et bilprogram (og jeg kan nesten ikke kjøre bil)

Programleder for et hageprogram (potteplantene mine klamrer seg til livet)

To år etter skolen, hadde jeg blitt mange ting jeg aldri kunne ha forestilt meg.

Nå er jeg intervjuer, featurejournalist, foredragsholder, mamma, kåsør og i helgen debuterte jeg på Sportsrevyen.

Igjen- en ting jeg aldri hadde forestilt meg.

Har du en for fastspikret mening om hva du er og ikke er, tror jeg du går glipp av sjanser. Store sjanser. Du kan ha mange karrierer gjennom livet. Du kan forandre deg. Oppfinne deg på nytt.

Hvem er du? Men viktigst av alt – hva vil du være?

11 kommentarer

Filed under Uncategorized

11 responses to “Hvem er du? Og hva skal du bli?

  1. Studenter fra Volda

    Her sitter en gjeng journaliststudenter fra Volda og surrer med MEV-eksamen. Vi leser bloggen med stor glede og det er godt med pause fra Gripsrud og de andre!
    Du inspirerer oss🙂

  2. Hello Volda!! Så utrolig hyggelig å høre! Når er det eksamensinnlevering? Har ikke dere en sinnsyk innspurt nå før jul?

  3. Forresten – nå når jeg har dere her: hva har dere lyst til å bli? Er det fremdeles sånn at ni av ti vil jobbe med feature, eller har det forandret seg?

  4. Helt enig! Et godt innlegg.
    Ingen vet hvor haren hopper…. Ingen vet hvor livet fører deg.
    Men er ikke den holdningen en holdning man gjerne tar når man er ung og uerfaren? Det går seg nok til, tenker jeg. Livet vil vise seg også for den stålsikre.

    Alt godt, og takk for en god blogg som jeg liker å være innom.

    Eirin

  5. Jo, du kan ha rett i det, Eirin. Jo mer erfaren jeg blir, desto mer tvil kjenner jeg også. Paradoksalt nok. Frontene var tydeligere da jeg var yngre : )

  6. Volda

    Det er nok å stri med her, men gøy er det jo! Skulle trodd man hadde all verdens av tid her borte(oppe(?)), men nei. MEV-eksamen førstkommende mandag, før journalistikkeksamen 14. I mellomtiden er det Pressepris, Medieball, Lydpris og StudentTV-pris. Så vi lider ikke.

    Det er nok fortsatt slik at majoriteten ønsker seg til magasinene og featureavdelingene, ja. Hva vil skje med nyhetene om ingen vil skrive om de? Men som du så tydelig poengterer, vi vet vel heller lite om veien inn i drømmeredaksjonene🙂

  7. Kasper

    Hvem er du?

    Og hvilket grunnlag har du til å kunne i det hele tatt uttale deg om kulde?
    Enda en besserwisser og/eller morroklump som nærer seg på andres seriøse hardtarbeidene handlinger

    Et tips: Get back in the kitchen……

  8. Didrik Molta-Airlines

    Litt morsommt hvordan Bergensere som sikkert ikke vet hva snø er en gang kan utale seg om slikt…
    Stiller meg bak Kasper..

  9. Viktig poeng du drar opp, Didrik! Spørsmålet er vel snarere om bergensere bør uttale seg om noe som helst. Eller kvinner. Jeg er søren meg ikke sikker ; ) Takk for at dere stakk innom!

  10. Siw Charlotte Teigland

    Inspirerende innlegg fra Kasper og Didrik… Nuvel, til spørsmålet: Nei, jeg vet ikke lenger hva jeg skal bli! Trodde jeg hadde en pekepinn, men nå må jeg snu på flisa og se etter nye muligheter etter at disse kjekke frilanskontraktene satte en (foreløpig) stopper for mine oppdrag. Hvem er jeg, hva kan jeg og hvem vil nyte godt av kompetansen min? Det er ikke bare i julekalenderens første luke disse spørsmålene dukker opp.
    Jeg snuser i alle fall på Fagpressen – men kanskje blir jeg saksbehandler hos Nav i stedet? Urk!

  11. Gratulerer, Siw!! Neida, det er ikke ironisk ment. Store skift som dette er jo som regel ubehagelige og ganske så anstrengende. Derfor oppsøker vi dem så og si aldri. Men det er jo herfra du kan ta ut ny kurs. Og tenke stort. Og drømme litt! Det er så mange jobber. Kule jobber du kanskje aldri hadde tenkt på en gang. Mitt tips er… Nei, søren heller. Jeg lager en video på det og legger ut senere i formiddag. Juhu! Nå fikk du meg i gang her.

Legg igjen en kommentar

