Hva er du god til?

Som frilanser leverer du et produkt. Men det er du som er selve varen. Hva er du god til? Hva er du best på?

Hvis du ikke vet det, kan jeg vedde på at arbeidsgiverne heller ikke gjør det.

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Hva er du god til?

  1. Det spørsmålet må jeg fordøye litt. Hva er du best på, Ingvild?

    Takk for inspirerende og effektiviserende blogg, også for oss som bare skriver litt nå og da.

  2. effjusikay

    Skriving😀
    Er forfatter. Og skribent. Har funnet en nisje og min arbeidsgiver vet nøyaktig hva jeg kan levere – og enda klarer jeg å sjokkere ved å levere mer😉

  3. Jeg vet, Siri! Jeg kjenner veldig få som har svaret på det klart. Men jeg tror det er lurt å ha det. Som frilanser er man litt på jobbintervju hele tiden. Jeg tenkte ganske lenge på hva jeg er god til, og hva jeg er best til. Lovlig sent gikk det opp for meg at jeg ikke vet om noen andre journalister som skriver like mange dybdeintervjuer som meg i året. Og vips, fikk jeg et punkt på listen : )

  4. Den var kinkig. Jeg kan sikkert klare å finne noe jeg er god til, hvis jeg prøver hardt.. Og får god tid. Men best.. nei, den…
    Og uten å kunne selge det du er god og best på, vil du heller ikke bli spesielt attraktiv tror jeg…

  5. For å gjøre det enda vanskeligere: boken jeg leste, mente du burde kunne formulere det i en setning. En SALGSsetning, liksom. Hey hey! Du har sikkert opplevd å møte folk, Torill, som forklarer hva de jobber med, og fremdeles etter fem minutter skjønner du ingenting. Ingen ideell situasjon spesielt hvis du selger et produkt. Derfor er det lurt å ha en setning. Du møter noen i heisen, de spør: så hva driver du med? Wham! Bam! Der satt den.

  6. Vibeke

    For enhver som har vært i klørne på Innovasjon Norge er dette kjent stoff. I deres verden kalles dette forretningsidé. Det er den ene setningen som forklarer alt når du med knappest mulig tidsmargin skal presentere deg overfor en potensiell kunde i heisen, i innsjekkingen til flyet eller i et møte der alle dine konkurrentene mumler og nøler og leter etter ordene. Det tok flere timer sammen med den (superdyktige!) konsulenten fra Innovasjon Norge å formulere den helt riktige setningen, så det er mitt tips: bruk en bekjent som djevelens onde advokat til å presse deg på forretningsideen og formuleringen.
    Jeg har opplevd at min forretningsidé, presentert i én skarpspisset setning, har hjulpet enormt. Som i møte med banken: Driftskreditt på plass uten spørsmål ved fremlegging av forretningsideen og et enkelt likviditetsbudsjett. De var så imponert!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s