5 ting som gir journalistspirer jobb

Da jeg gikk ut av journalistutdanningen i Volda i 2002, fikk vi høre at vi var kullet som ikke ville få jobb. Det så ikke så bra ut. Færre faste ansatte. De første store nedbemanningsrundene var i gang. Når vi likevel fikk jobber, tenkte mange at det bare var flaks.

Så kom 2003-kullet. De skulle IHVERTFALL ikke få seg jobb. Da hadde de største avisene ansettelsesstopp. Vel, det ble jobber på de fleste av dem også.

Kort oppsummert: de som brenner for journalistikk, arbeider med det i dag. De som ikke var helt på hugget, har andre jobber.

Så – er du en av de som scanner jobbannonnsene på Journalisten? Har du mareritt om avslagene du fikk på sommerjobbsøknaden? Flikker du på CV´en og synes den ser litt skral ut? Her er mine fem beste tips for deg som vil stå best rustet etter at skolen er ferdig:

1. Skaff deg praksis!

Praksis, praksis, praksis. Jeg kan ikke gni det nok inn. Du kan lese Nils E. Øy til øyet blir stort og vått, det er først i redaksjonen du forstår hvordan du mekker sammen et journalistisk produkt. Tigg deg til en helgejobb. Bli redaksjonsassistent. Frilans. Skriv hjem til lokalavisen. Bli med i studentradioen. Heng på Blindern og utgi internavis. Alt dette innebærer at du må droppe noen pilskvelder med gutta. Surt? Jepp. Vil du ha jobb? Jepp.

2. Les!

Det hører med til ethvert journalistkull å tenke at akkurat de er hakket smartere enn alle kull før dem. Kanskje har dere rett! Kanskje er dere den nye vinen. Men i fall dere ikke er det, kan det være lurt å tenke at det finnes noen smarte sølvrever der ute allerede. Leser du avisen? Og jeg mener på ordentlig? Det regnes ikke å få Aftenposten på døren, hvis den bare blir liggende på do. Les, og finn dine favorittskribenter. Orienter deg i ulike sjangre og stiler. Hjemmelekse: begrunn HVORFOR du liker dem.

3. Spør! Hvis du har Hans Olav Brenner og Berit Hedemann som forelesere, skal du ikke sjekke Facebookprofilen din, men spørre til du blir blå i trynet. De kan noe du ikke kan. Spør!

4. Vær blid!

Sjefen din kan velge blant mange håpefulle. Hun velger ikke den mutte surpompen med de nedlatende kommentarene og fancy brilleinnfatning fra Söder.

5.Ta imot kritikk!

Husk at du er formbar! Jeg er formbar! Vi er forhåpentligvis i utvikling i mange år fremover. Det innebærer å forbedre deg selv hele tiden. Ta imot kritikk. Kutt. Skriv på nytt, selv om det kjennes rart. Prøv ut ulike stemmer. Jeg garanterer at det bare gjør deg bedre.

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “5 ting som gir journalistspirer jobb

  1. Veldig god oversikt! Jeg tenker også at det er et godt råd at dersom du får foten innenfor døra et sted, så stå på! Vis at du vil og gi det lille ekstra.

  2. Amen! Husker fremdeles han sommervikaren som ville at noen andre skulle gjøre ferdig saken hans, fordi det var lønningspils… Det ble med det ene vikariatet : )

  3. Einig! God oversikt og ein ting ein også kan huska på: Ikkje la deg distrahera av andre si sutring. Når nokon seier: Å, me kjem aldri til å få fast jobb. Dumme, dumme (fyll inn passande mediebedrift)! Så hald kjeft, mens du seier til deg sjølv: «Men eg får jobb. Det finns ei open dør der ute, og den døra skal eg finna.»
    Som Dolly Parton sa på (fantastisk konsert i Stockholm i helga) «No matter what, I kept my eyes on the prise.»

  4. Oh yes! Men det er vanskelig… Har blitt skikkelig stresset gjennom flere nedbemanningsrunder. Men – så kom jeg på den briljante ideen med å bli min egen sjef! Og jeg nedbemanner ingen!

  5. Mye å lære her, også for en jordmor som har startet privatpraksis.

  6. Heidi Sævareid

    Flott liste! Hvis jeg skal legge til en ting, så må det være punktlighet. Jeg er frilanser, og bestemte meg tidlig for at jeg aldri skal bryte en deadline. Kan telle på én hånd de gangene det har skjedd, og alle gangene har jeg sagt fra i god tid og forsikret meg om at jeg ikke skaper problemer. Mitt ry som en som holder frister, har skaffet meg mange sikre oppdragsgivere.

  7. Jeg er så nysgjerrig på prakisen din, Bippi! Hvordan går det? Fikk du andre utfordringer enn du hadde trodd før du startet opp for deg selv?

  8. Punktlighet! Ja! Det må legges til listen. 6 ting dere må fikse, folkens! Jeg elsker folk som har orden i sysakene og oversikt over tider og deadliner. Det finnes alltid en sånn i enhver redaksjon. Hvis jeg noensinne blir veldig rik, vil jeg ha en sånn : )

Legg igjen en kommentar

