Når kreativiteten slukner!

Og du er alene på kontoret. Med Facebook. Og nettavisene. Og en deadline som bare rykker nærmere.

Jeg tror alle vi som arbeider kreativt og lever av å selge våre ideer og kreativitet kjenner denne situasjonen altfor godt. I dagens DN har journalist Eva Grinde skrevet en artikkel om akkurat det. Teksten ligger ikke på nett, så her kommer en oppsummering:

Hvis du er din egen sjef, og din eneste ansatte stirrer tomt i veggen og ikke kommer på en eneste smart tanke – hva gjør du da?

Hvis du er en av dem som må løfte deg selv opp etter håret når motivasjonen svikter – hvordan løser du det?

Vel! De fleste av oss tar pauser. Og sjekker Facebook og nettavisene som om tredje verdenskrig stod for døren. Tidsskriftet The Academy of Management Perspectives skriver i en artikkel om «energy management» akkurat det du sikkert har regnet ut selv: det hjelper ikke. Ikke litt en gang. 

Pauser preget av trøtthet, fører bare til mer trøtthet.

Så hva hjelper?

Jo! Å sette mål. Lære noe nytt. Gjøre en kollega glad. Be om tilbakemelding. Tenke på hva din lille jobb betyr i den store sammenhengen.

I denne bloggen skriver jeg mye om å sette seg mål, være i stadig utvikling, og be om tilbakemelding selv om du kanskje får høre at du må bli bedre. Jeg hamrer løs på det fordi jeg føler det hjelper. Og nå, kjære venner, nå har vi søren meg en forskningsrapport som støtter påstanden.

Kjenner du deg tom? Har spruten gått ut av deg?

Tegn et drømmekart. Les en ny bok. Sett deg en mål du skal oppnå før jul. OG DET TRENGER IKKE Å VÆRE JOBBRELATERT! Jeg er blitt en måljunkie.

Hvis du kan holde det hemmelig, så kan jeg fortelle om mitt mål. Jeg skal bli sterk. Veldig sterk. Jeg skal klare å løfte meg selv før jul. En eneste chin up! Så banalt enkelt. Så himla vanskelig hvis du er jente, og i tillegg akkurat har fått en liten baby.

Men jeg kjemper på. Og det gir meg overskudd til blogging. Og gir meg ny motivasjon i forhold til jobb.

Følelsen av å være på vei… You can`t beat that feeling!

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Når kreativiteten slukner!

  1. Bare vent du … jeg skal hjelpe deg til å nå målet.😉 Klarer jeg en chin up så skal jaggu du klare en!

  2. Klarer du chin ups? Du er min helt! MIN HELT!!

  3. Selvfølgelig klarer du en chin up. Du er jo beviselig en av landets sterkeste damer. Spørsmålet er bare hvordan en tidligere gymkløne som meg skal klare det.

  4. Klarer og klarer, fru Blom … jeg sloss i mamge år for å komme meg opp over den stanga, nok til at det kunne kalles chin ups … og maksen min er noe slikt som tre … kanskje fire på en god dag.

    Jeg er – var – sterk, men jeg er også tung. Og jente …

  5. Bente

    Takk for et inspirerende innlegg! Jeg har ingen planer om å klare en «chin up», men støtter absolutt ideen din om å sette seg mål🙂

    I perioder er jeg så kreativ at jeg ikke rekker å iverksette halvparten av planene mine engang. Andre ganger får jeg gode ideer når jeg ikke har mulighet til å gjøre noe med dem. Derfor har jeg en app på telefonen min hvor jeg noterer alt jeg ikke får gjort noe med med én gang. Så kan jeg slå opp der når det er idétørke og motivasjonsmangel. Samme med rss-feeden min; Jeg merker alle innlegg jeg tenker at kan inspirere meg senere, og leser dem på nytt når hjernen står stille. For det hender jo😉

  6. Jeg vil ha en sånn app! Strålende idè! Hva heter den?

  7. Veldig lite komplisert, altså: app-en heter «Notater» og fulgte med iPhonen da jeg kjøpte den. Det enkle er ofte det beste😉

Legg igjen en kommentar

