Stilling ledig: administrerende direktør

Et rykte skal ha det til at Facebooks grunnlegger, Mark Zuckerberg, har et visittkort der det står: I`m CEO, bitch!

Sånne ting kan man bare gjøre hvis man tjente 61 milliarder i fjor, eller er toppsjef i sitt eget firma. Som jeg. Eller en av de mange andre som fant ut at det enkleste er å styre butikken selv og starte et enkeltmannsforetak. Jeg får ofte spørsmål om hvorfor og hvordan og om det ikke er skummelt og hva med skatten og alt det der. Så – her er en steg-for-steg guide til løsningen på misnøye med sjefen: bli din egen!

Bilde: En dag på jobben i Tennis Media, her med den skjønne og glitrende dyktige Agnete Brun.

1. Få deg et nummer: 

Å opprette et enkeltmannsforetak er så enkelt at selv jeg klarte det på få minutter. Du går inn på Brønnøysundregisteret, trykker her. Så finner du et herlig navn til bedriften din.  På et punkt blir du bedt om å beskrive foretakets virksomhet. Her er det viktig at du ikke snevrer deg selv for mye inn. Du vet hva du jobber med akkurat nå, men ikke hva fremtiden bringer. Så tenkt stort! Tenk langt frem! Og skriv rundt…

2. Orden i sysakene

Etter kort tid får du et brev fra Brønnøysund med ditt nye organisasjonsnummer. Det lagrer du på mobilen med det samme, så har du det lett tilgjengelig. Du kommer til å trenge det på fakturaer, i kontakt med revisor og myndigheter.

3. Ring til banken

Din firmaøkonomi må være adskilt fra privatøkonomien. Ring banken og opprett en egen firmakonto med et eget bankkort. Opprett også en egen skattekonto. Når du etterhvert tjener penger, setter du av 40 prosent av inntekten til skattekontoen MED EN ENESTE GANG! Ikke etter at du har shoppet sko på nettet. Ikke etter at du har betalt tilbake pengene du skylder din eks eller bestemor. Skattekontoen er hellig! Hold de fettete små nevene dine borte, helt til det er på tide å betale skatten.

4. Moms eller ikke moms – det er spørsmålet

Jeg er journalist og produserer og leverer tekst. Tekst er IKKE momsbelagt. Fotografier, for eksempel, er momsbelagt. Det vil si at alle som selger bilder må sette av 25 prosent moms i tillegg til skatten. Samme regel gjelder her. Ikke tull med momsen! Det betyr selvsagt ikke at fotografer skal tjene mindre enn skrivende. Momsen legges på når du fakturerer arbeidsgiver. I alle fall skal det fungere slik i en perfekt verden. Er det noen fotografer der ute som kan fortelle hvordan dere gjør det?

5. Payback-time – send faktura

Du kan ikke lenger lage fakturaer selv. De skal være nummerert og idiotsikre. Derfor vil revisoren din be deg om å lete opp et av flere fakturasystem som ligger på nett, for eksempel dette.

6. Husk kvitteringene

Nei, nei, nei… Du kan ikke trekke av mascara og høyhælte sko og rødvinsfylla på firmaet. Skatteetaten er en gjeng regelryttere uten særlig sans for humor og lange bortforklaringer. Det du derimot må ta vare på, er kvitteringer til kontorutstyr, arbeidsverktøy, litteratur, representasjon og det de så fint kaller » utgifter til inntekts erhvervelse». Ingen sjampis. Dessverre.

7. Revisoren – din beste venn

Jeg får stressutslett på halsen bare jeg skal logge meg inn på Altinn. Derfor har jeg satt bort hele min økonomi til Frilansregnskap som har spesialisert seg på økonomien til sånne som meg. Du kan selvsagt gjøre ditt eget regnskap. Jeg vet om folk som sier innbitt at det ikke er så vanskelig, hvis du bare vet hvordan. Jeg vet ikke hvordan. Sorry. Det koster noen tusenlapper å slippe. Det er verdt det.

8. Vent til januar

Et nytt år. Da er det på tide å finne frem kvitteringer, fakturaer, telefonregninger og ta turen til revisoren. Har du hørt på Tennfjord og satt av penger på skattekontoen, bør dette være grei skuring. Hvis du er en av dem som kravler rundt på gulvet for å finne kvitteringene du mener du sist så bak sofaen, så ordner det seg sikkert det også. Selvstendig næringsdrivende får skatteoppgjøret først i oktober. Har du revisor, regner de ut hva du skylder lenge før den tid. Da betaler du inn skatt i mai og slipper renter.

9. Lag julebord!

Den eneste gangen det er ok å kline med sjefen. Benytt deg av sjansen!

10. Hvor går du nå?

Det som gjør det så spennende (eller innmari skummelt) å være sin egen sjef, er at du dermed får ansvar for din egen utvikling. Hvor går du? Hvor vil du? Tjener du nok? Er arbeidsoppgavene morsomme? Alt det du tidligere kunne lempe over på en annen, hviler nå på dine skuldre. Bare tenk på det før du sutrer i kantinen. Hvis du ikke liker sjefen du har nå, er det bare en løsning på problemet.

Ansett en ny! Ansett deg selv!


29 kommentarer

Filed under Uncategorized

29 responses to “Stilling ledig: administrerende direktør

  1. Har jeg sagt at jeg digger bloggen din?

  2. Vibeke

    Husk å dele stillingsprosenten: 80 prosent adm.dir, 20 prosent mandagmorgenfrisk og krevende driftssjef med blikket fast festet på produktivitet og inntjening!

  3. Torill Alsos

    Hva med egenmeldinger og lengre tids sykefravær? Hvilke regler gjelder der, med folketrygd og sykeforsikring?

  4. Whooo! Du har helt rett, Vibeke! Driftssjefen må vi også ha med på laget!

  5. God morgen, Torill! Sommeren 2009 ble selvstendig næringsdrivende likestilt med lønnsmottagere når det gjelder trygderettigheter. Jeg får sykepenger fra… er det 14 dag? Jeg får ingen penger for en sykedag her og der. Siden min hovedjobb er skriving med ukentlige leveringer, har det aldri utgjort noe problem. Men jeg vet at mange frilansere kjøper en tilleggsforsikring. Noen der ute som kan opplyse oss litt?

  6. Ha ha! Og som en sa på Twitter: Hva hvis du fremdeles synes sjefen er en dust? Ja… Da har du et problem.

  7. Tennis, selvstendig næringsdrivende er IKKE likestilt med vanlige lønnsmottakere når det gjelder trygd. (Men fødselspenger får du nå uansett hvilken sjef du har)

    Frilansere (det vil si de som leverer skattekort til forskjellige oppdragsgivere) er likestilt med vanlige ansatte og får sykepenger fra første dag de er syke.
    Du og jeg og alle andre Sjefer I SItt Eget LIv, får 65 % av inntekten (maks 6 x grunnbeløpet), fra den 17. dagen.
    Det vil si drøye to uker uten sjampis-støtte.

    Det kan næringsdrivende bøte litt på med å betale tilleggsforsikring, slik at du får enten 100% fra første dag, 65 % fra første dag, eller 100 % fra 17. dag.
    Den siste er ofte anbefalt, siden man som regel klarer seg et par uker uten lønn, men om man blir langtidssyk er det greit med 100 %.

    Det uretterdige er at hvis man er BÅDE frilanser (med skattekort) og CEO (med faktura), så regnes man som selvstendig næringsdrivende og får rettigheter deretter.

    Les mer om sykepenger her:
    http://www.risanger.no/naring/frivillig-sykepengeforsikring-naringsdrivende

    Forøvrig: Det aller beste med å være sin egen sjef er at du kan si til din ansatte: «Vi dropper den medarbeidersamtalen, vi tar en dag med «bedriftsidrett» i solen i stedet.»

  8. Per Asbjørn! Du er gull. Dette er mannen som inspirerte meg til å bli frilanser, og nå skjønnner dere hvorfor (se punkt om orden i sysakene)…

  9. Du må komme til «melkebutikken» snart å ta et toppledermøte med meg og Eivind. Så kamn vi klappe hverandre på ryggen og sladre om alle sjefene vi slipper å se hver dag og julebordet vi må lage…

  10. Vibeke

    Her i «bedriften» vurderes det for øvrig opprør og arbeidsnedleggelse i dag, siden «sjefen» har pålagt «den ansatte» noe hun ikke har lyst til å gjøre. Jada, jeg forstår de økonomiske fordelene, men var det virkelig nødvendig på en fredag?!

  11. Og så på en fredda! Hun skulle hatt bank. Men du Per Asbjørn? Har du kjøpt den forsikringen?

  12. Jeg har under tvil tatt den med 100 % fra dag 17. Selv om jeg nok ville ha kunnet cashe inn oftere på den med 65 % fra dag 1.
    Den med 100 % fra 1. dag er svinedyr, 10 prosent av inntektsgrunnlaget…

  13. Ingvill BR

    Fint oppskrift, Ingvild, men jeg stusset litt over det med skatten. Krever ikke kemneren inn forskuddskatt fra deg? Jeg betaler inn kvartalsvis og synes egentlig det er veldig greit – så slipper jeg en kjemperegning på vårparten. Økonomiansvarlig her i bedriften er nemlig ikke alltid helt mentalt tilstede….
    Ingvill

  14. Vibeke

    Jeg betaler kun skatt utpå vårparten, og det fungerer utmerket så lenge det finnes en skattekonto og en viss kontroll. Derimot er jeg pålagt seks årlige momsterminer, så det virker som jeg tusler til regnskapsfører med papirbunker hele tiden. Men fordelen er kanskje at bilagene ikke blir gamle før de skal inn i systemet.

  15. Joda! Jeg betaler forskuddsskatt enkelte år. Men nå har jeg fått to barn på ganske kort tid. Så foreldrepermisjon har spist opp halve dette inntektsåret mitt, for eksempel. Og da betaler jeg bare en gang.

  16. Etter at du har satt av penger til skatt/moms, hvordan disponerer du pengene på jobbkontoen? Har du til enhver tid buffer stående der til jobbreiser og jobbutstyr f.eks, betaler du deg selv fast lønn hver måned?

  17. Jeg har en buffer, ja! Og så tar jeg ut lønn når jeg trenger. Det blir ikke hver måned, fordi jeg er også lønnsmottager. Jeg har altså den blandingsøkonomien med skattekort og faktura, som Per Asbjørn sier kommer dårligst ut når det gjelder sykepenger. (Tankevekker der ja…)

  18. Vestlandsfrøken

    Går det an å ønske seg en gjestepost om moms fra noen som har stålkontroll på temaet? Jeg skriver og driver ikke med moms, men selv skrivejournalister kommer jo fort i skade for å selge et bilde i ny og ne, og bilder er altså momsbelagt. Eller gjelder det bare hvis de ikke er tilstrekkelig kunsteriske? Tekstredigering er også momsbelagt, såvidt jeg forstår. Altså, hva gjør man når man en gang i blant driver med aktiviteter som kanskje eller kanskje ikke involverer moms?

  19. Vibeke

    Det aboslutt enkleste er regnskapsfører. Skaff deg en, likesågodt først som sist. Det er så mange detaljer å forholde seg til når det kommer til moms i vår bransje. (Finurligheter som moms på faglitterære oversettelser, men ikke på litterære og kunstneriske, for eksemepl. Tanken på en samtale med en fra skattekontoret for å definere «kunstnerisk» skremmer meg… Argh!) Og så vips, over til momsfradragene: Regnskapsføreren vet hva du har lov til å trekke fra, så ingen stygge overraskelser i ettertid. Futen har så mye lettere for å sette godkjentstempelet på en vurdering av fradagsrettene når det er en regnskapsfører som har gjort det.Så skaff deg regnskapsfører. Skaff deg regnskapsfører. Skaff… (osv osv)

  20. Kort huskeregel om moms (slik jeg har forstått det):
    Det er tjenesten, ikke den som utfører tjenesten som tilsier om det er moms eller ikke. (foto er pålagt, journalistikk og undervisning er ikke, tekstarbeid i utvidetforstand er litt i grenseland, jeg har moms på alt mitt arbeid, selv om journalistikk egentlig er fritatt fra plikten om å beregne utgående mva)

    Men det kommer også an på mengden:
    Før du kan begynne å legge på mva og registrere deg i mva-registeret, må du ha solgt mva-pliktige varer for mer enn 50.000 i løpet av 12 måneder.
    Altså: Hvis du selger et bilde i ny og ne, trenger du ikke bekymre deg.

    Når du først har registrert deg, kan du trekke fra mva på det du kjøper, selv om ikke alt du selger er momsbelagt.
    Men enig med andre her: at du trenger regnskapsfører når du beveger deg over i mva-området…

  21. Hallo der ute! Er du ekspert på moms?? Ring til Tennis Media! Vi har en spot til deg!

  22. Men Per Asbjørn! Når du gir ut bok, f eksempel. Er det momsbelagt da? Hele pakken? Og når du holder foredrag, betaler du moms av det? For alle som ikke vet det, er dette mannen som har skrevet den beste pappaboken på norsk. Nå har han fulgt opp med kokebok for fedre, og er et ettertraktet foredragsholder…

  23. Per Asbjørn Risnes

    Royalty fra boksalg er ikke momsbelagt, og det sender jeg heller ikke faktura på.
    Og foredrag har jeg sjelden fått mer enn et par flasker vin for, men det spørs vel om foredraget regnes som konsulent-tjeneste eller undervisning.
    Hvis du har power point er det førstnevnte. Om du må rette oppgaver er det sistnevnte…

  24. Vestlandsfrøken

    Aiai, her var det mye nyttig! Skjønner at jeg er litt bakstreversk som foretrekker å ha kontrollen med regnskapet mitt selv (målet er å forstå alle ordene i næringsoppgaven før jeg blir pensjonist), men jeg har allerede hatt interessante samtaler med skattekontoret om hva som kan regnes for «kunstnerisk», og har ikke noe imot å gjøre det igjen – men vil jo helst slippe å ringe dem om hver minste lille ting. Så konklusjonen min er at jeg ikke er veldig imponert over grensedragningen mellom momsbelagt/ ikke momsbelagt omsetning. Og dessuten at jeg kanskje bør begynne å følge med på den potensielt momsbelagte delen av omsetningen…

  25. Takk for inspirerende blogg, Tennfjord! Da jeg satt og balla med momsoppgaven for første gang i år, poppa det opp noen spørsmål. Det var en tidkrevende jobb å finne alle svarene, så da skrev jeg like godt en liten artikkel om det, som kan være nyttig for andre momsnoviser🙂 http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article4055087.ece

  26. Takk Tennfjord, for informativ artikkel, og kommentatorer for bra innspill. Da blir det gjort🙂 Må bare finne et fint navn til sjappa først.

  27. Per Asbjørn Risnes

    En video man kan videresende til alle som ber deg skrive noe for nesten ingenting. http://t.co/g8vMizwb

  28. Hmmm. Barnet må ha et navn… Hva sier du om Viljar consulting group? Er ikke et et passende navn på et enkeltmannsforetak med ambisjoner? Haha : )

Legg igjen en kommentar

