Når surleppene angriper

«The only reason people rain on your parade is because they have no parade of their own.»

-Jeffrey Gitomer

I går fikk jeg en telefon som gjorde inntrykk på meg. En venninne har en drøm. Eller et håp, er det vel mer. Det er et overkommelig mål, men det innebærer at hun tør å gjøre noe de færreste tør. Da hun begynte å fortelle folk om det, var reaksjonene ganske brå. En del folk trengte å fortelle henne hvor vanskelig det skulle bli. Hvor vondt det ville gjøre, og detaljerte skrekkhistorier om de som ikke lyktes.

Til det er det vel bare en ting å si: BULLSHIT!! BUHUUUUULLSHIT!

I 2007 løp jeg maraton. Det var ganske heftig, spesielt fordi jeg syv måneder tidligere aldri hadde jogget før. (Det betyr: aldri jogget uten å spy eller sette meg ned på en stubbe for å røyke).

Jeg hadde en plan. Jeg hadde en fantastisk trener, og jeg hadde en indre driv som for alltid forandret oppfatningen om hva jeg kan og ikke kan klare. Overraskelsen var at slett ikke alle synes det var noe kult. For hvis du trener, trigger du den dårlige samvittigheten til de som ikke trener.

  • Hvis du tjener penger, trigger du de som ikke tjener penger.
  • Er du forelsket, blir alle de med sure koner hjemme enda surere.
  • Hvis du jobber og får resultater, sitter det alltid en surpomp som mener det har kommet for lett.

Betyr det at du skal la være? Skal venninnen min droppe sitt håp, bare fordi noen andre ikke tør? Selvfølgelig ikke. Det er enkelt å si når man stiller det opp slik. Men i hverdagen, når du bare hører surleppene slenger rundt ørene – da er det vanskelig. 

Jeg har allerede bedt om unnskyldning for Will Smith-videoen. Jeg ber på forhånd om unnskyldning for denne. Men når alt kommer til stykket, er det bare en som kan si det med nok drama og innlevelse: Don`t rain on my parade!

14 kommentarer

Filed under Uncategorized

14 responses to “Når surleppene angriper

  1. Siw Charlotte Teigland

    You made my day, Tennfjord!

  2. Tennfjord, respect! Har lest litt i bloggen din en stund nå, og må si jeg virkelig har sansen for det du skriver. Du er tøff og uredd, og ikke minst: du tør å utfordre! Det liker jeg! Ditt forrige innlegg om å bli sin egen administrerende direktør traff meg midt i hjerterota! Er i tenkeboksen…😉

    Ha en fortsatt fin kveld!🙂

  3. Så glad jeg blir, Liv-Inger! Takk! Gi meg en lyd når du kommer ut igjen av tenkeboksen da!

  4. Siw Charlotte Teigland

    Hei, Ingvild!
    Måtte lese dette i dag også – til stor inspirasjon:-) men kan du fortelle hvordan du satte opp planen og hva som ga deg drivkrefter til å gjennomføre. For du var vel ikke bare sta?
    Siw:-
    )

  5. Maraton, mener du? Egentlig var planen å skrive artikkelen: hvis du aldri har løpt før, kan du løpe HALVMARATON da? Jeg fikk trener fra Olympiatoppen og gikk igang. Men han synes syv måneder var et haaaav av tid, og mente jeg burde gå for maraton i stedet. For en gymkløne som meg, var det faktisk første gang i livet at en treningsperson mente jeg hadde potensiale. Så jeg ble så smigret at jeg takket ja til prosjektet på flekken. FØR jeg hadde tatt min første joggetur. Det var sinnsykt ellevilt å se hva kroppen min presterte uke for uke. Og når du først kjenner smaken av det, er det bare å fullføre. Jeg skrev saker om treningen hele veien. Sofaen var ikke akkurat et alternativ : )

  6. Bra poeng, heftig at du løp maraton – og nå skal løfte både deg selv og hester (sikkert) straksens! Ps minner om den skumleste surleppa som fins; en selv. Når man vil og har drømmer og samtidig er sin egen surleppe, fader, så mas det er. Men det går an å øve opp en alarmknapp, gjerne med sterkt sirenepreg, som går av når ens indre surleppe angriper. Og da er det bare en ting å gjøre. Snu deg mot henne og si «jeg hører hva du sier, men for meg låter det bare som BLABLABLABLA.»

  7. Maraton er et fint prosjekt. (Jeg har løpt to stk, og følelsen av å komme i mål er helt der oppe med mine to barns fødsler når det gjelder store øyeblikk i livet.)

    Les ellers mediemann Thor Bjarne Bores bloggpost om maraton fra noen år tilbake: http://bore-aktuelt.blogspot.com/2009/10/prosjekt-maraton.html

  8. Bore er en klok mann! Takk for lenke, går inn og leser nu!

  9. Din indre surlepp, er det et begrep vi kan bruke Charlotte? Og har da jeg som bergenser en indre breiflabb?

  10. Mia

    Bare så du det det: Jeg skal løpe maraton i september, og bladet med maratonreporasjen din er virkelig motiverende, og ligger fremdeles på nattbordet til hyppig gjennomlesing! Husker første gang jeg leste det tenkte jeg: det vil jeg også gjøre! Selv om det tok noen år og faktisk tørre å melde seg på et maratonløp har jeg nå gjort det – og gleder meg til å få det overstått;)

  11. Mia

    Bare så du det det: Jeg skal løpe maraton i september, og bladet med maratonreporasjen din er virkelig motiverende, og ligger fremdeles på nattbordet til hyppig gjennomlesing! Husker første gang jeg leste det tenkte jeg: det vil jeg også gjøre! Selv om det tok noen år og faktisk tørre å melde seg på et maratonløp har jeg nå gjort det – og gleder meg til å få det overstått:)

Legg igjen en kommentar

