Gjesteforeleser Steve Jobs: ta sjansen (selv om du er redd)

«You can’t connect the dots looking forward»

Steve Jobs

I 2007 stod jeg i Akersgata. Jeg hadde akkurat sagt opp en fast jobb og hadde ingenting å gå til, bortsett fra en sterk følelse av at jeg måtte jobbe i avis igjen.

Vel… For å være helt ærlig, var ikke den følelsen heller så veldig sterk akkurat da.

Jeg tvilte. Jeg var redd. Og min påtrengende behov for ekstra sikkerhet og penger i banken var under sterkt press. Lang historie kort – en uke senere signerte jeg en avtale med Magasinet. Fire sider hver lørdag. En heeel, blank intervjuflate. Det er så man kan grine av glede.

Sånne historier er alltid romantiske – i ettertid. Når du ikke vet om du skal skifte jobb, begynne å studere igjen, slå opp med kjæresten, klare å betjene huslånet, skaffe deg hund eller komfyr med induksjon, da er det ikke like greit. 

You can`t connect the dots looking forward.

Det betyr ikke at det du gjør er feil. Kanskje det nettopp er veldig, veldig riktig.

I forbindelse med Apple-gründer Steve Jobs bortgang, så jeg hans fantastiske Stanford-tale en gang til. Han droppet ut av college og fulgte sitt eget interesse. Kaligrafi-kurset han tok, ble grunnlaget for skrift-designet til Mac.

Kortversjonen finner du her:

Men helt ærlig – bør du ta deg tid til å se hele.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Gjesteforeleser Steve Jobs: ta sjansen (selv om du er redd)

  1. Ah, I know! Denne talen er fantastisk. Måtte dele den på Facebook-profilen min her om dagen. Føler meg bare så truffet av det Jobs sier. Og som deg håper jeg at han har rett. At jeg i en ikke så altfor fjern fremtid vil klare å «connect the dots looking backwards». Jeg har nemlig gjort det du gjorde. Sagt opp en fast jobb uten å ha noen ny i ermet. Risikosport, I know. Men jeg var überklar for å gjøre noe annet. Så jeg tok en sjanse, og krysser fingrene for at jeg lander på beina.

    Elsker bloggen din, Tennfjord! Veldig inspirerende!🙂

  2. Vibeke

    Gratulerer, Liv-Inger! Så lenge du er überklar og motivert kan det ikke gå galt. Jeg hoppet av for fire år siden, og kan love deg at ting gjerne vil gå godt. Dette klarer du!

  3. Så spennende, Liv-Inger! Ble veldig nysgjerrig nå – kan du si noe om hva som gjorde at du valgte å kaste deg ut i det?

  4. Ja, du er vel en av de mest fornøyde jeg kjenner, Vibeke! Du har det som plommen i egget, har du ikke?

  5. Vibeke

    Så lenge de gode hverdagene er flere enn de dårlige, og jeg samtidig tjener nok penger til ikke å bekymre meg, er det bare å lene seg tilbake og være fornøyd. Så godt kan livet være!

Legg igjen en kommentar

