Finn din nisje!

Det dummeste du kan gjøre som frilanser, er å markedsføre deg som en potet.

Skriver du alt? Da tenker jeg at ingen av skribleriene dine er spesielt bra.

Er du fotograf og knipser alt fra bryllup til interiør og kattunger? Da tenker jeg at du aldri blir særlig god på noen av feltene.

Hvorfor? Fordi selger du en vare, og den varen er deg selv, da må du også fortelle arbeidsgiverne hva dine kvaliteter er. Å være litt god på alt, har aldri vært spesielt salgsfremmende. Bare se for deg reklameskiltet:

Cola! Sånn helt midt på treet. Godt likt av nesten alle

Det verste er at det jo er sant. Men hadde du kjøpt flasken? Neppe.

Du må finne din nisje. Hva er du best på? Hvilket felt kan du spesialisere deg på?

Eller for å si det som kurslederen på et fullstendig sinnsykt stemme- og meditasjonskurs jeg en gang forvillet meg inn på:

Hva får din indre diamant til å skinne? (blæsh, pysj og pyh! Jeg kan fremdeles lukte den svidde salvien hun viftet med for «å rense energien i rommet».)

Er du best på noe, er det enklere å tenke at du sikkert er god på andre ting også.

Videoen under forklarer denne tankegangen på en utmerket måte. Det gir deg et lynkurs på tre minutter de sikkert bruker 10 vekttall på å lære på BI. Ikke vant til å tenke på deg selv som en entreprenør? Vel. Begynn i dag.

http://ecorner.stanford.edu/swf/player-ec.swf

Hvis lenken ikke virker, tar du bare klipp og lim på denne her:

http://ecorner.stanford.edu/authorMaterialInfo.html?mid=1176

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Finn din nisje!

  1. Tusen takk for at du blogger, Ingvild!
    Jeg lærer mye av deg … MYE!

    Forresten; har jeg sagt at jeg digger deg?😉

  2. Akkurat når det gjelder nisje-plassering kunne du holdt kurs om temaet. Mine damer og herrer: møt Kikki, Norges nest sterkeste kvinne. Og en av landets mest kompetente treningsjournalister. Og ja, hun kan skrive andre ting også…

  3. Gull verdt, som vanlig! Blir like inspirert og motivert hver gang du skriver. Hva er din nisje, Ingvild? Portrett?

  4. Hver lørdag skriver jeg intervjuet På Tomannshånd i Magasinet, Dagbladet. (Akkurat nå er jeg i mammaperm). 52 dybdeintervjuer i året. Jeg vil definitivt kalle det en nisje. Eller yrkesskade. Alt ettersom.

  5. Haha! Rekk opp handa hvis du er en potet… Ein mann som kallar seg «Norges einaste rockefotograf» har ein teori han kalla «Cowboy og ninja teorien». Du kan velge om du vil være en ninja, som flyt sømløst inn i lokalet, gjer jobben effektivt og skapa så få problema at ingen merka at du er der. Eller så kan du være cowboy – ikkje god til så veldig mykje anna enn akkurat det du gjer, men når det er behov for skyting og kusanking kan dei ikkje gå til så veldig mange andre. Han er definitivt ein cowboy og kan velge og vrake så og sei. Korleis oppdaga du egentlig at det var portrett som er «din greie»?

  6. Hi hi! Det var en morsom historie! Jeg fikk grått meg til å skrive et portrett i Magasinet. Så fikk jeg skrive noen flere, og synes det var veldig gøy. Men da var først da jeg fikk Hestenes-prisen, at jeg fikk selvtillit på det. Så gikk årene, jeg var innom mye annet, før jeg fikk tilbudet om å skrive På Tomannshånd. Da ble det en pasjon.

  7. Tilbaketråkk: Juledrøm: Aldri reise hjem fra ferien | Tennfjord’s Blog

Legg igjen en kommentar

