Strong enough 2

I går skjedde det igjen – en mannlig trener mente at min drøm om å klare en chin up ikke kunne la seg gjøre. I alle fall ikke før jeg hadde kjøpt ny kalender, gått dramatisk ned i vekt eller blitt semi-proff idrettsutøver.

Og jeg gikk rett ned i kjelleren.

Kanskje det er helt urealistisk, sa jeg ved kjøkkenbordet.

Kanskje jeg bare tabber meg loddrett ut med dette prosjektet.

Treneren min var av en helt annen oppfatning. (Sa jeg at jeg har skiftet trener?). Nå er hun også forbanna. Vi leker ikke butikk. Så hun hentet en strikk. Jeg hentet fram latissimus dorsi, og så gikk vi i gang.

Joda, det er en stund til jeg klarer det helt selv. Men umulig? Oh no!

Og alt dette minner meg om noe jeg vet så altfor godt, men hadde glemt:

  1. Kvinnetrening er fremdeles ikke det samme som mannetrening.
  2. Selv om vi har de samme musklene, er ambisjonsnivået mye lavere for kvinner.
  3. Hvis du tror at det er umulig, da er det akkurat det.
Bare det at vi snakker om chin ups som om det var et umulig og vidløftig mål. Her må vi trekke inn min venn Evolusjon som vitne. Du kan banne på en ting: hvis kvinner ikke evnet å løfte seg over en klippe, eller henge og dingle fra en grein, så hadde vi ikke vært her i dag.
Og av alle naturlige bevegelsesmønstre vi har glemt, er kanskje evnen til å henge fra armene, den som ligger lengst bak i hjernebarken.
Kan du hente fram tanken, kan du hente fram muskelstyrken. Og akkurat dette har en kar som heter Arnold sagt noe klokt om. Han var sånn rimelig god til å bygge muskel. Kos deg med denne videoen. I mellomtiden løper jeg opp på gymmen og sier: unnskyld meg, mister. Men jeg trenger den chin up-stangen. Nå!

9 kommentarer

Filed under Uncategorized

9 responses to “Strong enough 2

  1. Hva?! Er det mulig? Hva er det med disse mannlige trenerne? Er det ditt fagre blonde og blåøyde utseende som gjør at de automatisk har bestemt seg for at dette er noe du ikke skal få til? Er de fulle av fordommer og ideer om at jenters muskulatur ikke fungerer?

    Jeg skulle likt å tatt meg en prat med disse PT’ene jeg.

    Nei, jenta! Hør på din fantastiske KVINNELIGE trener som har troa på deg. Jeg har også troa på deg, og enda mer nå når jeg har sett videoen.😉

    Du er flink!

  2. Nei, jeg vet ikke helt hva det er. Men jeg tror Roy Sunde har et poeng når han sier: de er «realister». Jeg tror min første trener var full av gode intensjoner, men redd for å skuffe meg. Men det er der jeg er rykende uenig. Det ER ikke urealistisk. Det er ikke umulig. Men det er vanskelig.

  3. Nå kjenner jeg ikke ditt utgangspunkt, men med riktig trening og teknikk (bruk ryggen, ikke armene) er da chins en flott øvelse for alle (med friske skuldre) som ønsker det. Dersom du og din mannlige trener bare var uenig om hvor lang tid det ville ta, kan jeg forstå det, men jeg håper virkelig ikke at noen har fortalt deg at dette er umulig!

  4. Nå er det flere kokker her, som har ment forskjellige ting. Han første treneren min, mente det var mulig. Men Morten, har du noen tanker om hvorfor det ikke blir ansett som en «kvinneøvelse»? Jeg er ikke inne i noe treningsmiljø, så jeg vet ikke helt hva normen er. Og må det alltid ta så veldig lang tid?

  5. Jeg er sertifisert personlig trener (uten særlig praksis, har for mye annet på plakaten), og har aldri hørt om «kvinneøvelser». Det finnes sterke kvinner og svake menn. Jeg er så heldig å kjenne mange klatrejenter og de fleste av dem tar pullups lekende lett.

    Både alder og kjønn spiller rolle for hvor sterk du (maksimalt) kan bli, og hvor fort resultatene kommer, men med riktig trening og nok næring og hvile, så kan man både doble og tredoble sitt styrkeutgangspunkt.

    Hva som er riktig trening finnes det ingen fasit på, men maksimal motivasjon og fokusert, systematisk innsats må til dersom du vil ha raske resultater.

    Men hvorfor har du det så travelt, egentlig?

    Trening er noe du bør holde på med livet ut. Så lenge det går framover, trenger det vel ikke å gå så *fort* framover?

  6. eva

    Ingvild, du er en sterk motivator (heter det motivator, tro?), jeg blir veldig inspirert og engasjert av deg. Lykke til, gleder meg til videoen hvor du klarer det.
    PS til Morten: ikke travelt, målrettet.🙂

  7. Hvorfor skal det ikke gå fort fremover? Fordi alle mål er morsommere når de er innen rekkevidde. Fordi motivasjon synker jo lenger vekk målet er og jeg har en laaang liste med andre kule mål jeg skal rekke før jeg dør : )

  8. Man ser at du vil! Den første er den vanskeligste. Når du har klart én klarer du plutselig fem. True story.

    Jeg brukte omtrent fire måneder på å klare en hang-up. Eller heter det pull-up? Eller chin-up? Har håndflatene vendt bort fra meg. «Overgrep» som noen kaller det. Det var passe intensiv trening, så hvis du legger hele sjela di i det, noe man kan se at du gjør, er det mer enn mulig. Det er faktisk sannsynlig.

    Heia!

  9. Pullup med håndflatene bort. Chin up med håndflatene mot deg. I will make you proud!

Legg igjen en kommentar

