Me me me 2 – VG møter Breivik

Det kan være tungt for en Dagbla`journalist å bli slått av VG. I dag er en sånn dag. Som du ser av videoen «Me me me» under har jeg knotet sammen noen regler for når du som skribent kan, og ikke kan bruke deg selv i teksten.

Du ser jeg leter litt etter ordene.

I dag er jeg stum. VG er på saken. De er aktuelle, som alltid. De har tatt bruken av seg selv i tekst til et nytt nivå. Les hele saken om hva VG-journalistene føler etter fengslingsmøtet her, eller hopp rett til karamellene her:

– Har har noe med øynene. Jeg vet ikke om det er sjela hans som kommer frem med øynene, men det er det noe som … Han virker som en veldig fin person, men det er noe med blikket hans som (… )det et er noe der, med blikket, sier tegneren Harald Nygård.

– Han så rett på meg flere ganger. Det er alltid spesielt når noen ser deg rett i øynene. Kommentator Anders Giæver.

Jeg synes også det er spesielt, Anders. Takk for sist, forresten ; )

– Nokså umiddelbart etter at han satte seg ned, snudde Breivik seg og så rett på oss fra VG. Vi satt bare noen meter fra ham. Det var spesielt å være så nær ham. Krimjournalist Jarle Brenna.

– Da Breivik får ordet og begynner å snakke er det som om sansene mine kobles ut. Jeg sliter med å høre hva han sier, men jeg tenker at stemmen er feminin og at han fyller rommet med uvante ord. Krimjournalist Marianne Vikås.

Nedda, nedda. Ikke ferdig. Hvor mange hadde de på jobb der egentlig?

– Det var vanskelig å notere, både på grunn av dårlige lydforhold og på grunn av de enorme forventningene. Journalist Gordon Andersen.

– Jeg snakket med journalister etterpå som sier at de også opplevde et slags sort hull etter at han hadde snakket: De husket ikke hva han hadde sagt, eller hvordan han hadde sagt det. 

Mer fra Gordon på den sterkt undervurderte sjangeren «journalist intervjuer journalist».

 – Han var veldig opptatt av å rette på mansjettknappene, slik at de blir rette til jakken,

skriver politisk redaktør Hanne Skartveit. Journalist Dennis Ravndal var også på jobb:

Den litt lyse stemmen, bruken av fremmedord og den kverulerende tonen var ingen overraskelse.

Marius Tetlie leder gruppen med journalister VG har satt ned for å arbeide med terroraksjonen mot Norge 22. juli. Også han fulgte fengslingsmøtet mandag.

– Han fremsto velfrisert og velkledd. Hans stemme var litt feminin og han hadde vestkantdialekt, sier Tetlie.

Jammen, hallo hallooo!! Hvor mange folk var der egentlig? Kan ikke vi også få sånne ressursser, Markussen? Pliiis?

– Da han fikk ordet, ble jeg overrasket over den tynne stemmen hans. Journalist Morten Hopperstad.

Kanskje det var nødvendig. Det virker som hukommelsessvikt var et utbredt fenomen denne ettermiddagen:

Flere journalister har forklart at de synes det var vanskelig å få med seg hva som ble forklart i rettssalen.

– Jeg ble helt satt ut og fikk problemer med å notere hva han forklarte dommeren.

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “Me me me 2 – VG møter Breivik

  1. kan da skjønne de må ha mange der, halvparten husker jo ingenting!

  2. Magnetfelt? Mobilstråling? Marsinvasjon? Tilfeldig at alle disse begynner med m? Neppe.

  3. Einar Hansen

    Dette var et varslet freakshow, med kjente aktører.
    Utfallet var gitt på forhånd.
    Derav følelser og ville tilstander hos journaliststanden.
    Godt skrevet bloggpost!
    Tiltredes😀

    http://www.recombinantrecords.net/docs/2009-05-Amusing-Ourselves-to-Death.html

  4. Takk, Einar! Et varslet freakshow, featuring «Pipestemmen» og «Det sorte hull» som uventede gjesteartister.

  5. Jeg stiller spørsmålet hva vi egentlig trenger å vite. Medieforestillingen på mandag var et eksempel i så måte.
    http://fhjpeder43.wordpress.com/2011/11/15/selvfolgelighetsnytt/

  6. Elly

    Jeg regner med at forventningene til hvordan Breivik var, var med på å påvirke omtrent alle som deltok. Og det er jo greit å bruke «me, me, me», eller «jeg, jeg, jeg».
    Men du mener kanskje at det kan bli for mye?😉

    Når man ser på bildet som media har brukt på sine forsider av terroristen, så forventer man at en slik person skal ha en dyp, men ikke for dyp stemme. En kraftfull, myndig, dominerende stemme. En stemme som passer til resten av utseendet hans. Men så gjør den ikke det, og folk blir overrasket, kanskje tilogmed skuffet?

    Er det dèt du prøver å formidle her?

    Jeg har selv opplevd å bli skuffet/overrasket når noen jeg har snakket med på telefonen viser seg å være det helt motsatte av hva jeg forventet å treffe ansikt til ansikt.

    En med en dyp, maskulin stemme i telefonen kan vise seg å være verdens styggeste person i virkeligheten, med en personlighet som ikke samsvarer med utseendet og holdningen.

    Og en med en utrolig hes, brummende stemme kan ofte vise seg å bli en motsatt opplevelse. En som oppleves som, og ER, utrolig hyggelig, sjenerøs, og med verdens vakreste personlighet.

    Kanskje det har noe med hva man ønsker og forventer av noen man ikke har hørt snakke, men bare hørt omtale om? Og så lager man seg en forestilling om hvordan denne personen er, – og ubevisst så bygger man seg opp en forventning om hvordan man håper og ønsker at vedkommende skal lyde og markere seg.

    Nei, jeg får slutte med tankespinneriet mitt😉

  7. Når VG stiller med tretten personer på fengslingsmøtet, er det kanskje det miste vi kan forvente – en grundig analyse av både stemmeleie og mansjettknapper🙂

  8. Hvis vi følger freak show tankegangen videre, har altså en dypt tragisk hendelse utviklet seg til å bli et underholdningssirkus, og journalister får mulighet til å beskrive spenningen i å dele rom med en drapsmann. «Vi satt bare noen meter fra ham. Det var spesielt å være så nær ham.» Er dette baksida av forbudet mot å referere innholdet i fengslingsmøtet, at de må finne noe annet å skrive om? Og hvem er egentlig målgruppa for det de skriver? Avsto fra å kjøpe avis i dag, og er i grunnen fornøyd med det.

Legg igjen en kommentar

