Juledrøm: Bli en (bestselgende) forfatter

Det er jul. Det er tid for store ønsker. I dag sparker jeg i gang serien «Juledrøm». Den handler om folk som turde å drømme, turde å hoppe – og nå lever superkule og morsomme jobbliv. NB! Ikke en fast jobb i sikte!

Dette er Renate Nedregård. Hun var utenriksreporter i TV2. Det hadde hun drømt om siden journalistutdanningen i Volda. Men – Renate hadde også en annen drøm som nesten ingen visste om. Hun ville bli forfatter. Da TV2 nedbemannet og la sluttpakker på bordet, tok Renate en sånn, pustet støv av drømmen og satte seg ned foran datamaskinen.

I februar 2011 kom boken «Mirakel» ut. Og så fulgte en drøss av gode kritikker, skoleturneer og intervjuer.

Nå er boken også oversatt til svensk. Og tidligere denne uken, kunne du se den på utstilling i Akademibokhandeln i Stockholm.

Jeg vet hva du tenker: bare fordi Renate klarte det, er det ikke sikkert jeg klarer det. Neida. Det er ikke sikkert. Men tenk hvis! Tenk hvis du klarer det! Og det er din bok som de lager pyramide av i juleutstillingen på Tanum neste år.

Juledrømmer går i oppfyllelse, sant du vet det? En ting er i alle fall helt sikkert – det blir ikke bok av å ikke prøve. Eller hva sier du, Renate?

Jeg har ett råd jeg alltid prøver å følge selv: det er lov å gjøre det man liker å gjøre. Du kan faktisk jobbe med det du har lyst til. Først da klarer du å legge det engasjementet i det som gjør at det blir bra.

– Har du aldri angret på at du forlot en fast jobb?

– Å joda, mange ganger. Men det varer aldri lenge. Det er litt som å slå opp med en dårlig kjæreste. Det kan hende du savner tryggheten, selv om du vet det er et dårlig valg å gå tilbake.

– Hadde du trodd boken skulle bli en så stor suksess?

– Jeg tenkte aldri lenger enn at jeg skulle skrive en bok. Bare det å bli antatt,var mer enn jeg hadde drømt om. At den i tillegg selger bra og får masse oppmerksomhet hadde jeg aldri trodd.

– Har du noen tips til andre?

– Jeg hører ofte folk som sier de gjerne skulle ha skrevet en bok. Det er bare å gjøre det. Rett og slett.

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “Juledrøm: Bli en (bestselgende) forfatter

  1. Siw Charlotte Teigland

    Takk for nok et inspirerende innlegg! Nå er det slik at banken er veldig glad i fast jobb, særlig hvis du har litt gjeld. Men det går kanskje an å kombinere trygghet med litt ekstra innsats på fritiden? Jeg har en bokdrøm, og den kan jeg gjøre noe med siden jeg har kvittet meg med nettopp en dårlig kjæreste. Mye tid til overs som jeg kan bruke som jeg vil. Bok? Ja, det tror jeg:-) Takk igjen for boosten!

  2. Kast ut tv! Skriv bok! Jeg kan være heiagjeng!

  3. Hurra for deg som er så inspirerende, varm og fantastisk. Og Hurra for Renate som er så søt og flink og sterk!

  4. Takk for at du får desse fantastiske og heilt sanne gla-historiene ut til folket. For det er mykje som er mulig, det å skriva bok er for eksempel fullt mulig. Det er berre til å få fingeren ut (av rompa? navlen? Eg har alltid lurt på kor den fingeren skal ut frå…) og ned på tastaturet og knastre, knastre…. bok!
    Og eit stort hurra for Renate!!!!

  5. Tennfjord! Så fin blogg! Du har litt av en penn ((eller tastatur:), men det vet du sikkert🙂

    Klem, Charlott

  6. Vel, en av ulempene med hjemmekontor, er at man lett går og putler litt for seg selv. Og da kan man lett begynne å tvile på egen penn og hode og altting. Så det er veldig hyggelig å høre det🙂

  7. Jeg tror de mener fingeren ut av rompa. Uansett hvor fingrene kommer fra, er det perfekt med juledrømmer, og Renates historie er bevis på at DET GÅR. Det kan gå så innmari bra! Gjør man det fornuftige, kommer man bare til under skydekket, men holder man på med det man elsker, når man helt opp til øverst – der himmelen alltid er blå. Litt klamt skrevet, men like fullt sant.

    Juledrømhilsen : )

Legg igjen en kommentar

