Juledrøm: Aldri reise hjem fra ferien

Det er jul. Det er tid for store ønsker. I serien “Juledrøm” skriver jeg om folk som turde å drømme, turde å hoppe – og nå lever superkule og morsomme jobbliv. NB! Ikke en fast jobb i sikte!

Dette er frilansjournalist Ellen-Beate Wollen. 

Og dette er hennes mandelgård i Spania.

Egentlig var gården et feriehus. Men en dag tenkte hun og familien at de kanskje ikke trengte å reise hjem igjen. Kanskje hun bare skulle si opp jobben og begynne å frilanse. Men kan man gjøre det? En norsk frilanser i et norsk marked – i Spania?

Jajamensann. Visst søren kan man det. Eller hva, Ellen- Beate?

Det beste er at jeg ikke har hatt en eneste stresset morgen de siste fem årene. Ikke har jeg hatt en eneste søndagsnevrose heller.

– Hva er søndagsnevrose?

– Det er når du kjenner at du gruer deg til å gå på jobb mandag morgen.

Ellen- Beate gjorde noe lurt. Hun valgte å spesialisere seg. (Les mer om hvordan du gjør det her)Etter mange år som journalist og redaksjonssjef i Aller-konsernet, bla annet tre år i bladet «Puls», så hadde hun en spisskompetanse på helse og mat som ga henne et uvurderlig konkurransefortrinn.

– Jeg ville spesialisere meg. Det finnes så mange all round-frilansere. Men jeg ville bruke interessen min for mat og helse, og bli god på noen få ting.

I 2009 kom boken, og bloggen, «Hannahs hage».

I 2011 kom «Nordisk diett» i samarbeid med Jeanette Roede.

– Hva savner du?

– Jeg savner ikke fast jobb, men det hender det kan bli litt ensomt. Det hadde vært fint med kollegaer å drodle med. På den andre side er jeg langt mer produktiv nå. Jeg har veldig gode dager.

– Hva var du redd for?

– Å ikke klare meg økonomisk. Jeg har tenkt at det ikke går, men så plutselig løsnet det. Og nå har jeg altfor mye å gjøre.

– Du?

– Ja?

– Dyrker du egentlig mandler?

– Jaja. Vi har hundre mandeltrær. Og vi produserer naturvinen Alma de Almorqui som kan bestilles på Vinmonopolet.Men det er ikke det vi lever av.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Juledrøm: Aldri reise hjem fra ferien

  1. Fantastisk inspirerande og flott lesing. Hurra for alle som tørr å hoppa og som finn ut at dei faktisk har vinger og held seg i lufta.

Legg igjen en kommentar

