Juledrøm: Lev av talentet ditt

Dette er Lisa Aisato.

I sjuende klasse skrev hun en stil der hun sa at det hun aller helst ville gjøre når hun ble stor, var å tegne og illustrere bøker.

Tegninger som for eksempel denne:

 

Men i 2008 satt Lisa i en butikk på Grünerløkka, som kanskje verdens dårligste daglig leder. Hun håpet det ikke skulle komme kunder inn i butikken, slik at hun kunne tegne i fred bak disken.

– Så hva gjorde at du turde å hoppe?

– Det var mannen min, Einar, som ga meg et spark bak. Han sa jeg skulle si opp jobben for å satse på tegningen. Vi kan leve av en lønning, sa han. Det sparket trengte jeg veldig.

– Hvorfor?

– Fordi det er skummelt å ta skrittet fullt ut og gi opp den faste inntekten. Men har du en fulltidsjobb, får du ikke til noen ting heller. Jeg var så sliten etter jobb at jeg måtte la andre muligheter gå fra meg.

Da Einar fylte 30 år, laget Lisa en bok til ham. Han sa den var så fin at hun burde gi den ut. Det fikset Gyldendal, og nå kan du kjøpe «Til min elskede» i butikkene.

Eller du kan lese «Odd er et egg» og «Mine to oldemødre» som sikret henne Bokhandelens barnebokstipend tidligere i år. Hver uke kan  du se illustrasjonene hennes i Jesper Juuls spalte i Magasinet.

Jeg vil at folk skal føle det jeg tegner. Inderlighet er et nøkkelord. Nå tror jeg mange illustratører synes inderlighet er litt harry. Det er ikke in. Men jeg forsøker å gjøre ting annerledes.

– Kunne du leve uten å tegne?

– Ja, hvis jeg hadde noe annet som kunne fylle det rommet. Jeg ser på meg selv mer som en håndverker enn som en kunstner.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Juledrøm: Lev av talentet ditt

  1. Vidunderlig intervju, hun virker vidunderlig også.

  2. Lurer du på kva du skal gi bort i julegåve, så er bøkene hennar eit godt tips. «Odd er et egg», er forresten ei biletbok som også vil gle vaksne som skal lesa boka høgt.
    Så neste gong du skal kjøpa bok til eit barn: Kjøp nytt og norsk og gjerne ei av Aisato sine bøker!

  3. Fantastisk. Men hva når man bare blir refusert og atter refusert … Lisa er fantastisk flink. Fantastisk.

Legg igjen en kommentar

