God morgen, Norge!

Og god morgen, Tennfjord, som etter en interessant natt med to unger med jetlag, nærmest sjanglet inn til TV2 på Karl Johan. Jeg snakket om effektivitet, og hvordan organisere jobbhverdagen sin litt bedre. Det har jeg både skrevet og snakket om før, du kan blant annet lese litt her og her.

For meg handler effektivitet i hovedsak om tre viktige ting:

1. Vit hvor du skal (ditt overordnete mål)

2. Konkretiser arbeidsoppgavene dine

3. Og når du jobber, så må du faktisk jobbe.

Og nei, det gjelder ikke hvis du sjekker Facebook og mailen din hvert femte minutt. Du jobber heller ikke om du drikker kaffe og snakker med koselige kollegaer om ting som kanskje kan tolkes i en slags faglig retning.

Så – hva gjør du? Hvis du sitter i kontorlandsskap og telefoner piper og folk sier hei og du egentlig har mer lyst til å skravle enn å jobbe?

Finn fram jobbehatten. Jeg har en jobbehatt. Den ser slik ut:

Når jeg har den på, er det som å henge opp et «Ikke forstyrr» skilt. Alle vet at det betyr ingen små beskjeder. Ingen kaffepause. Bare jobb.

Og når jeg ser den lille pelsranden over øyenbrynene, blir også jeg minnet på at nettaviser og skattelistene får vente.

Jobb er jobb. Jobbhatt er jobbhatt.

Ikke jabb jabb jabb. Just do it.

14 kommentarer

Filed under Uncategorized

14 responses to “God morgen, Norge!

  1. Ja visst. Det høres enkelt ut, men så enkelt er det – og så vanskelig i praksis….nå sitter jeg altså her og leser et interessant blogginnlegg i stedet for å jobbe. Ineffektivt!
    Bård
    PS Det er fire typer oppgaver: haster/viktig, haster/uviktig, haster ikke/viktig, haster ikke/uviktig. En klassisk felle er å nedprioritere bort det som som ikke haster, men er viktig. I stedet roter vi bort tida til det som ikke er viktig, men som haster…og vi føler da at vi er effektive og får ting unna akkurat i tide.

  2. Men hva kommer egentlig i den haster ikke men viktig-bolken? Hvis det er viktig, bør det vel gjøres innen rimelig tid, eller?

  3. Blir du ikke svett i den fine hatten?😉 Jeg vurderer ikke-snakk-med-meg-nå- øretelefoner.

  4. Haster-ikke-men-viktig-bolken er gjerne større oppgaver med langt perspektiv. Det må gjøres, men det er ingen skandale om oppgaven utsettes til i morgen. Eksempel: Planlegging for neste år, større skriveprosjekt, masteroppgave, oppussing av leiligheten. Knepet kan være å dele opp den store oppgaven i småoppgaver med milepæler.

  5. Jeg hadde faktisk øretelefoner! Sånne svære, gule. Mer hørselsvern, egentlig. Men de var stramme. Jeg fikk vondt i hodet. Nå skal det sies at den hatten gjør ikke underverker for frisyren akkurat. Jeg ser dust ut på håret etterpå. Men bedre enn å ha vondt i hodet. Og med hjemmekontor spiller det ingen rolle uansett.

  6. Skjønner. Jeg har et haster ikke men viktig prosjekt som seiler opp nå. Jeg blir stresset av det. Henger over meg… Blæh.

  7. Stramt hørselvern er jo bare distaherende, spesielt om de er gule og dermed oppsiktsvekkende! :p Hjemmekontor er særs vanskelig. Dagene mine består i å strukturere kreative prosjekter som mest sannsynlig ikke har noen lønnet løsning (dvs romanprosjekt som sikkert blir refusert, men som jeg likevel gir alt til) og huslige sysler (prosjekt «gjøre balkongen kattevennlig så man kan kaste den nervøse katta ut der når poden blir for nærgående»).

  8. Hatten av for deg som faktisk gir romandrømmen en skikkelig sjanse! Mye tøffere å satse skikkelig, enn å beholde dagjobben og bare snakke om romanprosjektet i fylla. Så – hva er vanskeligst, synes du? Beholde selvtilliten på prosjektet eller selve strukturen på dagene?

  9. P.s Enhver forfatter bør ha en nervøs katt… Det kler deg, synes jeg🙂

  10. Huff, det er jo noe ufrivillig, siden jeg faktisk søker jobb. Men noe må man jo gjøre mens man søker! Jeg har det visst med å havne i bunken blant tre hundre andre søkere på den ene stillingen, u c. Jeg synes det er vanskeligst å holde strukturen på hverdagene. Liker jo fortsatt å hente sønnen tidlig i barnehagen, og henge med ham. Da er det lettest å bare være hjemme og sysle, istedet for å dra til Litteraturhuset – hvor jeg faktisk har fått skribentplass. Men altså, jeg skal dit igjen. Neste uke altså. Eh.😉 PS .. Jeg ELSKER min nervøse katt. Men det går ikke så fint når den hveser og klorer til den lille gutten min.

  11. Misforstå meg rett: jeg skriver jo fordi jeg elsker å skrive. Jeg hadde skrevet om jeg hadde hatt jobb også. Men ja, penger, lån etc … (har da bundet renta nå, og utsatt innbetalingen;)) .Men kanskje det faktisk skjer noe nå. Selv om prosjektet er ekstremt utfordrende (hovedkarakteren er ikke akkurat lik meg selv, kan du si. Dette er ikke en Knausgård-greie!).

  12. KAn jeg få komme på lanseringsfesten din? Det kommer til å bli en fin historie å se tilbake på dette her. Jeg søkte jobb, men forsvant i bunkene. Jeg holdt på å gi opp. Bare den katten trodde på meg. Så, så ringte de fra Gyldendal. Det ene førte til det andre. Det var vakkert.
    Hey! Vi kan ha et bokbad! You and me!

  13. Det hadde vært no’😀 Undres faktisk om jeg har glemt å sende Gyldendal det forrige manuset mitt. Worth a shot!

  14. Tilbaketråkk: LA-MEG-JOBBE-BRILLENE MINE « backstage etc.

Legg igjen en kommentar

