Året uten TV

Hipp hipp! Et år er gått og TV står fremdeles i boden. For deg som trenger en oppfriskning, var det altså i januar i fjor at jeg tok en ganske drøy og skremmende beslutning. TV måtte ut. Hvis jeg for alvor mente at jeg heller ville lese flere bøker og være mer med venner og familie, så måtte noe ut. Og det ble altså den urgamle tjukkskjermen med fjernkontroll for svaksynte. Her er et lite tilbakeblikk:

Og i dag var jeg hos Norgesglasset– journalist Ragnhild Sleire Øyen i NRK og snakket om hvordan året har vært. Skru opp lyden, og hør om mer om det her:

Året uten TV

Konklusjonen?

Vi har foreløpig ingen planer om å hente boksen tilbake, men den er ikke bannlyst for alltid. Vi får vurdere det igjen til neste år. Men enn så lenge er det hasta la vista, baby.

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Året uten TV

  1. Hei. Jeg digger bloggen din! Det morsommer er at jeg har gjort akkurat motsatt av deg. For første gang hadde jeg i 2010 et nyttårsforsett om å se mere på TV! Men klarte jeg det? NEI. Så hvordan skulle jeg få det til i 2012 da? Jo, løsningen ble å kjøpe et eget tv på kjøkkenet. Så får vi se om jeg kan klare det i år. Hvorfor i all verden skal du se mere på tv tenker du kanskje? Det er rett og slet for å prøve å kule litt ned liksom. Vi har sofa, men ikke salongbord før nettopp nå, og vi har ikke tv i stuen, bare nede i kjellerstuen for å dekke barnas behov. Men jeg kommer aldri på å sette det på. Så begynte Ylvis brødrene, og det ville jeg se! Alene hjemme. Iiiiiiiik hvordan skal jeg få det på? Altfor mange bokser, fjernkontroller og ledninger. Jeg fikk ikke på tv. Da ble jeg så hakkane galen, at jeg bestemte meg for at jeg måtte ha mitt eget tv med en knapp: AV/PÅ. Men det finnes selvfølgelig ikke lenger. Jeg gikk inn i butikken og sa jeg skulle ha den minste tv og den billigste de hadde. !500 kr fattigere har jeg nå min egen tv som jeg klarer å skru på. Så nå kan jeg se tv dersom jeg kommer på at den finnes, og at jeg husker at jeg sikkert trenger å sitte litt stille.

  2. Min kjære storesøster, med to små barn, levde uten fjernsyn i flere år. Da de først fikk seg en slo de på stor-tromma. Nå har sønnen blitt – om mulig – den mest skjermgale poden jeg vet😉

  3. Ha ha! Jeg kjenner igjen problemet med ørten fjernkontroller, Bippi! Grattis med en-knapps-TV!

  4. Oh ooo… Jeg har en toåring som er rimelig hektet på Pelle Politibil… Kanskje dette bare er begynnelsen?

  5. Anki

    Lurt! En skikkelig tidstyv. Kvittet oss med boksen i 2007! Hvordan kan det være vanskelig så lenge man har en stasjonær maskin, en iPad, en iPhone, og to laptop’er… Ikke for oss. Vår datter på 1.5 år elsker «TV» – vi doserer i små mengder fra nett-tv, YouTube, læringsspill etc. Og får mer enn nok. Best av alt – vi ser bare det vi «vil» se. Velger ut nyhetsblogger, aviser, TV-programmer (deriblant betal-tv, f.eks. TV3 i desember, for å se Nissene..). Gir oss mye skjermtid likevel. Anbefales på det varmeste. Hvordan har det gått?

  6. Fortsat inte TV?🙂

Legg igjen en kommentar

