Har du en plan F?

I banken har jeg en konto med to månedslønner på. Det er mine fuck you-penger.

For selv om jeg elsker jobben min dypt og inderlig, så er ikke arbeidslivet lenger sånn at jeg stoler på at det finnes en gullklokke i andre enden. Og de pengene gir meg armslag til å kunne si fuck you hvis  innsparingene kommer, eller noe annet uforutsett skjer.

Men vel så viktig for sjelefreden er dette: har du en fuck you-plan?

Hvis jobben din forsvinner i morgen, hva gjør du da? Jeg har brukt myyyye tid på å bekymre meg for den typen problemstillinger.

  • Før jeg ble vikar, var jeg livredd for ikke å få en jobb.
  • Da jeg fikk vikariat, var livredd for ikke å få det forlenget.
  • Da vikariatet ble forlenget, var jeg livredd for ikke å få fast jobb.
  • Da jeg fikk fast jobb, var livredd for å gå glipp av sjanser.

Så  ble jeg frilanser og sluttet å være avhengig av andre for å skape den karrieren jeg ønsker meg. 

Jeg har en fuck you- plan. Jeg har to faktisk. Det er jobber som jeg virkelig kunne tenke meg å prøve, hvis jeg ikke lenger er journalist.

En fuck you-plan er minst like angstdempende som valium. Forskjellen er denne:

Her er det du kan si til sjefen hvis du IKKE har fuck you-penger og fuck you-plan:

Hvis du derimot har fuck you-penger, kan du kjøpe deg en rosa dress, hyre inn et lekkert band og si fuck you så det skikkelig swinger av det:

31 kommentarer

Filed under Uncategorized

31 responses to “Har du en plan F?

  1. Herlig! Fritt for å vera han i rosa dress:-)

  2. Siw Charlotte Teigland

    Genialt igjen! Snakk om å treffe hodet på spiker’n:-)

  3. Ved nærmere ettertanke tror jeg at jeg må ha meg en sånn rosa dress uansett.

  4. Helena

    Då bli vi to i rosa dress, Ingelin. Ingvild, blogg veldig to the point dette. Ingenting er sikkert i desse dagar, heller ikkje fast jobb. Med det som kan vere ei ny finanskrise rett rundt hjørnet er det eit must å ha ein fuck you-konto.

  5. Hei, det var et fint blogginnlegg…Jeg går å tenke på det samme nå! Men med en frilansjobb er du veldig avhengig av andre…hele tida faktisk..får å få jobbe i det hele tatt..Min fuck you plan kunne vært en mann i fast jobb som tjener godt nok – om det jeg holder på skulle gå til skeis, eller en mamma og pappa med nok penger til å dekke evt kriser? Jeg vet det høres tåpelig ut, men nesten alle damer jeg kjenner som starter for seg selv har en (økonomisk) sterk mann ved siden av…Hvordan kan man ellers ta risiko, særlig med barn? Vil ikke utsette dem til noe ubehagelig…🙂 Ja det er vanskelig valg! Men stå på !!

  6. Ingveig T.

    Det er klart jeg har en plan! Jeg har mange! Og jeg har en sånn konto og. Jobber for at den skal være skikkelig gooood og feit. Yess!

  7. Hei Serena!
    Det er to summer to må kjenne til:
    1. Hvor mye trenger du i måneden for å overleve?
    2. Hvor mye trenger du for å ha det behagelig?
    Så tar du den summen, og regner ut hvor mange timer du må jobbe i kassen på Rema. Antagelig finner du ut at du fint kan leve av drømmen din, hvis du i verste fall har en deltidsjobb i tillegg.
    Min plan F er å skifte bransje helt. Jeg kan begynne å deltidsjobbe på dette spennende stedet mens jeg gnager av kontoen min og videreutdanner meg på siden. Det blir magert første året, men det blir gøy, GØY, GØY!
    Og vissheten om det, gjør meg litt roligere når det tidene er dårlige.

  8. Hahah! Fantastisk! Nå fikk jeg ny giv til eksamenslesingen! Har dog ingen planer om å si F you til sensor, ettersom jeg ikke har en plan F, enda..

  9. Note to self: IKKE si fuck you før du har en plan…

  10. Hahaha, herleg!! Og fantastisk timing for min eigen del (blei oppsagt rett før jul og har – inntil dette augneblikket – berre kome til andre og tredje bokstav i alfabetet).

  11. Knall innlegg, men litt sent for min del. Jeg innser nå at jeg har vært for opptatt med å si Fuck you til å lage en plan..

  12. Har du mistet jobben? Så spennende! Si ifra hvis du trenger hjelp til å koke sammen en superkul plan F, Monica!

  13. Kan det repareres med en cupcake, Cathine? Jeg tilgir deg meste så lenge det er glasur på.

  14. Fantastisk! Jeg har en plan, ja. Visste bare ikke at det var en fuck you-plan det var snakk om. Takk for at du klargjorde det for meg, Tennfjord!

    Elsker bloggen din! Du bare «fuck you». Og jeg bare: «JAAA!!»🙂😉

  15. Sitt og syr ein stor og liten rosa dress her, Ingvild (vesla treng også å lære F-ordet) – ringjer deg for fase to-assistanse når ferdig😉

  16. And I`m like fuck youhuuu. Og du bare jaaaa!! Smask til deg Liv-Inger!

  17. Kledd i rosa og fly forbanna. NOBODY puts Monica in a corner!

  18. Tilbaketråkk: Årets første linklove | kaffedamen

  19. Marthe Skjølseth Conradi

    Herlig! Kjente jeg måtte smile litt av dette – heia fyren i rosa dress! Og lykke til videre med F-planen😉

  20. I love it!
    Alle trenger ein plan F!

  21. Og den skal være skikkelig grooovy!

  22. Min eneste Fuck You – plan var å jobbe 120 prosent før jeg sa opp, så det ikke ble enormt lite å leve på. Jeg har forsåvidt en konto, men den skal det ekstremt mye til før jeg rører – det er nemlig forskudd på arv, og den har jeg tenkt skal kunne brukes til en litt større bolig enn de syttifem kvadratene vi har nå.

  23. Imårra slår jeg ut plan F. Idag spiste jeg first price lapskaus på boks, imårra skal jeg spise på penthouse.

Legg igjen en kommentar

