Skitredd – og like blid

Jeg var ekstatisk da jeg fikk sommerjobb i Dagbladet i 2003! Og jeg var livredd. Sånn «kvalm- av- nervøsitet- redd». Jeg husker jeg tenkte det sikkert kom til å bli enklere etterhvert. Og det ble det. Likevel…

  •  Knærne mine skalv sånn at de slo sammen da jeg skulle gjøre mitt første portrettintervju med Per Christian Foss.
  • Jeg stod på do og ringte hjem min første dag i Dagens Næringsliv.
  • Jeg måtte skifte bluse fordi den første hadde svetteringer da jeg hadde praksis i Bergens Tidende.

Det er ikke farlig å være redd. I mange tilfeller er det kanskje til og med nødvendig. Jeg tror vi ofte har et drømmebilde av at kunnskap skal komme lett og uproblematisk. At vi blir løftet til toppen mens The Beach Boys spiller i bakgrunnen.

Hva skjer når det ikke er sånn?

Ingenting.

Det er greit å være redd. Det er greit å måtte psyke seg opp foran speilet eller ha tørkeservietter med til hendene.

Du må bare fortsette. Gjør det. Selv om du er redd.

Og når du ser tilbake, var det de jobbene du kjente pulsen i tinningen du kommer til å huske aller, aller best.

Og hvis du trenger litt ekstra trøst når du sitter der, innelåst på do og skjelver, så kan du lære hele låten på gitar her:

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Skitredd – og like blid

  1. Ina :)

    Puhh… skal kjøre opp volumet og putte Eminem på øra og komme i gang nuh. Takk, vakre du!

  2. Jeg får nesten ikke jobbet fordi jeg bare hører på Eminem og psyker meg opp til… eh… jobb?

  3. Nice:-)
    Gratisgreier er liksom ikkje så stas etter ei stund.

  4. Noen ganger lurer jeg på om jeg har feil jobb, ettersom den kan gjøre meg så helsikes nervøs og usikker. Men det er jo også det jeg elsker. At jeg kjenner´n på kroppen🙂

  5. Riktig dame i riktig jobb, er min gjetning🙂

Legg igjen en kommentar

