Overlevelsesguide: Forhandle pris

Hva koster en sak? Hvor mye kan jeg kreve? Når priser jeg meg ut?

Dette er spørsmålene jeg oftest får fra andre frilansere. Vel… Jeg skulle ønske jeg kunne si det fantes et enkelt svar. Arbeider nå med en forelesning til Frilansjournalistenes PROFF-kurs. (Anbefales, anbefales). Tenkte jeg skulle dele med dere noen av tingene jeg har erfart IKKE funker når det gjelder å forhandle pris:

Følge frilanssatsene: Skulle ønske dette ikke var tilfellet, men jeg har aldri noensinne vært borti en redaksjon som følger frilanssatsene. De eneste som bryr seg, er helt ferske frilansere med ukuelig optimisme og en positiv livsanskuelse.

– Diskutere pris etterpå: Mange vegrer seg sånn for å ta opp pengespørsmål, at de gir fra seg saken og håper sjefen er grei i etterkant. Igjen er det bare å henvise til første punkt ang ukuelig optimisme. Ditt firma har bare en kaptein. Det er deg. Du er også økonomidirektør. Act like one!

– Kjøre sololøp: Andre frilansere har kanskje for mye selvtillit når de gjelder penger. De setter en pris som ikke samsvarer med deres kompetanse/erfaring/etterspørsel og hisser på seg arbeidsgivere ved å rett og slett prise seg ut av markedet.

Så – hvordan finne balansegangen?

Vel. Mitt beste råd er å lese. Jeg kjøpte bøker om markedsføring og økonomi for selvstendig næringsdrivende. Jeg lærte å forhandle (vanskelig, også for en bergenser), undersøkte priser og snakket med andre.

Viktigst av alt, var at jeg forstod at alle arbeidsgivere leter etter en løsning på et problem. De har et hull og fylle. De trenger hjelp. Du kan tilby en løsning og de tilbyr penger tilbake. Leverer du godt arbeid, I TIDE, med minst mulig mikk makk underveis, er mange villige til å betale godt for det.

Men skikkelig dreven i forhandling, ble jeg først da jeg ble gravid. Mer om hvordan gravidehormoner tvinger fram den ultimate pengeforhandler i morgen…


2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Overlevelsesguide: Forhandle pris

  1. Hei

    En saksopplysning: Frilanssatsene er avviklet, og erstattet av NJs frilanskalkulator fra og med 5. november 2010.

    Mens de gamle (veiledense) frilanssatsene hadde samme satser uansett journalistens kompetanse, erfaring og stoffets kvalitet, og uansett om stoffet ble levert til Hattemakerposten eller Salomo Tidende er frilanskalkulatoren en fleksibel modell der både journalistens kvaliteter og oppdrgasgiverens lønns-/honorarnivå legges til grunn i beregningen av honorargrunnlag.

  2. Takk, Toralf! Inn på lenken, alle sammen!

Legg igjen en kommentar

